ŘÁD
CERTIFIKAČNÍ AUTORITY I.CA
Praha, březen 1999

ODDÍL A
Úvodní ustanovení
Článek 1 - Cíl a účel
Článek 2 - Pojmy, definice, zkratky

ODDÍL B
Postup
Článek 3 - Základní druhy klientů I. CA
Článek 4 - Možnost stát se klientem I. CA
Článek 5 - Ověření klientů
Článek 6 - Přijímání žádostí o službu od klientů I. CA
Článek 7 - Kontrola způsobilosti žadatele
Článek 8 - Prokazování totožnosti žadatele - fyzické osoby
Článek 9 - Zákonní zástupci nezletilých
Článek 10 - Prokazování totožnosti právnické osoby a fyzických osob
oprávněných za ni jednat
Článek 11 - Prokazování totožnosti zahraniční právnické osoby
Článek 12 - Zastoupení na základě plné moci (zmocněnci)
Článek 13 - Náležitosti předkládaných dokladů a jejich uložení v RA
Článek 14 - Kontrola žádosti žadatele
Článek 15 - Odeslání požadavku na službu na CA
Článek 16 - Základní práva a povinnosti klientů I. CA
Článek 17 - Oprávnění k používání produktů I. CA

ODDÍL C
Vymezení základních pojmů spojených
s poskytováním služeb certifikační autority I. CA
Článek 18 - Protokol o podání žádosti na vydání certifikátu
Článek 19 - Smlouva o vydání a používání osobního certifikátu I. CA
Článek 20 - Smlouva o vydání a používání certifikátu I. CA pro server
Článek 21 - Certifikát Certifikační autority I. CA
Článek 22 - Formát žádosti o certifikát I. CA
Článek 23 - Formát žádosti o zneplatnění certifikátu I. CA
Článek 24 - Osobní certifikát I. CA
Článek 25 - Certifikát I. CA pro server
Článek 26 - Certifikát Certifikační autority I. CA
Článek 27 - Testovací certifikát Certifikační autority I.CA
Článek 28 - Vydávání certifikátů
Článek 29 - Vydávání následného certifikátu
Článek 30 - Vydávání seznamu zneplatněných certifikátů (CRL)
Článek 31 - Zřizování speciálních registračních autorit
Článek 32 - Ostatní služby

ODDÍL D
Ceník služeb certifikační autority I.
CA
Článek 33 - Ceny osobních certifikátů
Článek 34 - Ceny certifikátů pro server
Článek 35 - Ceny ostatních služeb

ODDÍL E
Společná ustanovení
Článek 36 - Zveřejňování informací

ODDÍL A
ÚVODNÍ
USTANOVENÍ

Článek 1
Cíl a účel
- Tento Řád ustanovuje podmínky pro poskytování služeb Certifikační autority I. CA
(dále jen "I. CA").
- Provoz I. CA je určen zejména k tvorbě produktů užívaných k podpoře
zabezpečení počítačových transakcí subjektů využívajících počítačovou
síť, ochraně informací a služeb proti prozrazení, ochraně elektronických dat
proti neoprávněné modifikaci a zabezpečení neodmítnutelnosti odpovědnosti za
elektronická data s využitím kryptografických principů a digitálního podpisu. Za
tímto účelem I. CA klientům zejména vydává certifikáty, zneplatňuje certifikáty
a vydává seznam zneplatněných certifikátů.
- Využívání služeb I. CA se děje za úplatu. Sazby jsou stanoveny v platném ceníku
pro dané zúčtovací období, vydaném provozovatelem I. CA, PVT, a.s. (dále jen
provozovatel).
- Ustanovení tohoto řádu platí v plném rozsahu pro klienty žijící nebo
registrované na území České republiky. Podmínky pro zahraniční klienty vycházejí
v zásadě rovněž z tohoto řádu, ale mohou být v konkrétní smlouvě řešeny
odchylně.

Článek
2
Pojmy, definice, zkratky
- Certifikační autorita - nezávislá, důvěryhodná třetí strana
poskytující služby spojené s vydáváním certifikátů.
- I. CA - Certifikační autorita I. CA představuje
souhrn technických a organizačních prostředků, které umožňují I. CA vystupovat
jako důvěryhodný, třetí nezávislý subjekt při počítačových transakcích
spojených s používáním certifikátů.
- CA - Centrální pracoviště Certifikační
autority I. CA.
- RA - Registrační autorita Certifikační autority
I. CA.
- RA jsou základními decentralizovanými složkami
výkonného aparátu I. CA
- RA je zejména určena k tomu, aby plnila funkci
podatelny.
- RA přijímá žádosti o služby dle Řádu Certifikační
autority I. CA a plní všechny další úkoly I. CA vyplývající z jeho vztahu ke
klientům, zejména přijímá žádosti o certifikáty, zprostředkovává
předání certifikátů a CRL, poskytuje potřebné informace klientům, vyřizuje jejich
reklamace apod.
- RA je oprávněna z naléhavých provozních nebo
technických důvodů pozastavit zcela nebo zčásti výkon své činnosti. Toto
opatření je povinna neprodleně hlásit řediteli, který je potvrdí, zruší nebo
změní.
- RA zajišťuje zpoplatňování služeb I. CA.
- RA resp. pověřené pracoviště je zmocněno uzavírat s
klienty I. CA smlouvy o vydání a používání certifikátů I. CA.
- RA-s - Registrační autorita
speciální (mobilní) Certifikační autority I. CA
- RA-s jsou zvláštními decentralizovanými mobilními
složkami výkonného aparátu I. CA
- RA-s jsou určeny zejména k tomu, aby plnily funkci
podatelny v místech mimo standardní RA, zpravidla na základě individuální
smlouvy mezi klientem a I. CA.
- RA-s přijímá žádosti o služby dle Řádu
Certifikační autority I. CA a individuální smlouvy mezi klientem a I. CA a plní
všechny další úkoly I. CA vyplývající z jeho vztahů ke klientům, zejména
přijímá žádosti o certifikáty, zprostředkovává předání certifikátů a CRL,
poskytuje potřebné informace klientům, vyřizuje jejich reklamace apod.
- RA-s resp. pověřené pracoviště je zmocněno uzavírat
smlouvy s klienty I. CA smlouvy o vydání a používání certifikátů I. CA.
- RA-s je oprávněna z naléhavých provozních nebo
technických důvodů pozastavit zcela nebo zčásti výkon své činnosti. Toto
opatření je povinna neprodleně hlásit řediteli, který je potvrdí, zruší nebo
změní.
- Certifikát - Stěžejní produkt I. CA. Listina
svazující fyzickou totožnost subjektu s jeho veřejným klíčem. Pomocí
certifikátu je možné identifikovat subjekty v elektronické komunikaci.
- Následný certifikát (renewal certifikát) -
Certifikát , jenž se vydává před ukončením platnosti prvotního certifikátu a má
shodné jednoznačné identifikační jméno s již vydaným platným klientským
certifikátem I.CA.
- Testovací certifikát - certifikát, který je
shodný se standardním certifikátem, ale slouží pouze k ověření funkčnosti.
- CRL (Certification Revocation List) - Seznam
zneplatněných certifikátů.
- Počítačová transakce - elektronická výměna
počítačových dat mezi dvěma subjekty s využitím výpočetní techniky.
- Subjekt - fyzická osoba, právnická osoba nebo
softwarový modul s neodmítnutelnou odpovědností konkrétní fyzické osoby.
- Klient - fyzická nebo právnická osoba, která
uzavřela smlouvu o využívání služeb I.CA s provozovatelem jejich služeb.
- Žádost o službu (Žádost) - formální dokument
žádosti o některou ze služeb poskytovaných I.CA např. žádost o certifikát,
žádost o zneplatnění certifikátu atp.
- Žádost o certifikát - formální, standardní
dokument elektronické žádosti o certifikát dle přípustných norem a směrnic
definovaných v aktuální Bezpečnostní politice I. CA.
- Žadatel - fyzická osoba nebo oprávněný
jednatel právnické osoby podávající na RA žádost o službu (certifikát).

ODDÍL B
P O S T U P

Článek 3
Základní druhy klientů I. CA
Klienti I. CA se člení na:
- běžné klienty - jejichž práva a povinnosti jsou definovány standardními dokumenty
I. CA, zejména Řádem Certifikační autority I. CA a Smlouvou o vydání a
používání osobního certifikátu I. CA.
- zvláštní klienty s individuální smlouvou - jejichž práva a povinnosti jsou
tamtéž definovány.

Článek 4
Možnost stát se klientem I. CA
Z hlediska svého vztahu klientům není I. CA založena na
principu členství a využívání služeb I. CA v zásadě není omezeno na
vybraný okruh osob.
Na základě žádosti přijme I. CA jako klienta každého, kdo
splňuje všechny níže stanovené podmínky a jehož přijetím nebudou porušeny
platné právní předpisy.

Článek 5
Ověření klientů
Ověření klienta I. CA probíhá ve třech dílčích fázích:
- Kontrola způsobilosti osoby žadatele
- Kontrola žádosti žadatele
- Předání požadavku na službu CA

Článek 6
Přijímání žádostí o službu
od klientů I. CA
Přijímání žádosti o službu od klientů I. CA je realizováno
prostřednictvím RA. Výjimkou jsou služby bezplatné a služby nevyžadující dle
zákona či řádu smluvní vztah. Pro tyto účely zveřejňuje I. CA adresu bezpečné
elektronické pošty a URL adresu pro bezpečný WWW server I. CA pro komunikaci se
klienty. Tyto adresy jsou uvedeny v každé Smlouvě o vydání a používání
osobního certifikátu a zveřejněny na úvodní stránce serveru I. CA (
http://www.ica.cz) a v propagačních materiálech.

Článek 7
Kontrola způsobilosti žadatele
Každá osoba, která na přepážce RA dává žádost o
certifikát u I. CA , nebo požaduje další služby RA nebo CA (dále jen žadatel),
musí prokázat svoji totožnost podle svých osobních dokladů. V případě, že
žadatel jedná za jinou osobu, musí žadatel prokázat také své oprávnění za ni
jednat, popř. také její legální existenci (u právnických osob). V případě
nesplnění těchto požadavků nebude žádost o službu I. CA přijata.

Článek 8
Prokazování totožnosti žadatele
- fyzické osoby
- Fyzické osoby prokazují svoji totožnost osobními doklady. Pokud žadatel nepožaduje
služby RA přímo pro sebe, ale zastupuje jinou osobu, musí také prokázat svoje
oprávnění tuto osobu zastupovat .
- Pro ověření totožnosti tuzemské fyzické osoby (občana ČR) lze použít platný
občanský průkaz nebo platný cestovní pas.
- Zahraniční fyzická osoba se prokazuje cestovním pasem nebo dokladem o povolení
k trvalému pobytu v České republice (tzv. "zelená občanka")
- Občan Slovenské republiky se může mimo doklady uvedené v předchozím bodě 3.
prokazovat také svým občanským průkazem.
- V případě, že pracovník přepážky RA má pochybnosti o totožnosti žadatele
podle předloženého osobního dokladu (např. stav osobního dokladu, zjevný nesoulad
mezi údaji, popř. fotografií v osobním dokladu a vzhledem žadatele), může
odmítnout registraci žadatele.
- Pracovník přepážky na základě předložených dokladů kontroluje :
- platnost předloženého osobního dokladu a odmítne registrovat žadatele, jehož
osobní průkaz není platný
- právní způsobilost žadatele (zletilost, "svéprávnost") a odmítne
registraci nezpůsobilých žadatelů
- doklady prokazující právo žadatele jednat za jinou osobu jako zástupce na základě
plné moci
- Druh a číslo předloženého osobního dokladu (u zahr. cestovních pasů i stát,
který jej vydal) každého žadatele zapíše pracovník na žádost o vydání
certifikátu.
- Stejným způsobem jako v předchozích případech se kontroluje totožnost
fyzické osoby, která jedná jménem žadatele - právnické osoby.

Článek
9
Zákonní zástupci nezletilých
- Za nezletilé jsou považovány ty osoby, které nedovršily věk 18 let, pokud nenabyly
zletilosti sňatkem. Za nezletilé osoby jedná jejich zákonný zástupce. Zákonným
zástupcem nezletilého je obvykle rodič, ve zvláštních případech jím je
opatrovník stanovený soudem.
- Rodič nezletilého, který jedná na RA jménem svého
nezletilého dítěte, se prokazuje svým osobním dokladem, v němž má dítě
zapsáno. Není-li dítě zapsáno v průkazu totožnosti (nové OP - karty),
prokáže se rodič ještě rodným listem dítěte.
- Pokud za nezletilého nejedná rodič, ale jiný zákonný
zástupce (opatrovník ustanovený soudem, např. jiný příbuzný nebo i úřední
osoba), prokáže se tento svými osobními doklady a dále pravomocným soudním
rozhodnutím o ustanovení opatrovníkem (v originále, nebo úředně ověřenou
kopií).
- Osoba mladší 18 let prokáže svou zletilost, nabytou
sňatkem, OP nebo oddacím listem.

Článek 10
Prokazování totožnosti
právnické osoby a fyzických osob oprávněných za ni jednat
- Při registraci certifikátu klienta - právnické osoby se
vyžaduje :
- předložení úředního dokladu, který prokazuje
legální existenci právnické osoby (většinou výpis z obchodního rejstříku
nebo jiného zákonem předepsaného rejstříku) a určuje fyzické osoby, které jsou
oprávněny za danou právnickou osobu jednat a uzavírat závazky (podepisovat).
- prokázání totožnosti fyzických osob, které jednají
za danou právnickou osobu a způsob, jakým za právnickou osobu jednají a
podepisují
- pokud za právnickou osobu nejedná osoba, která je
k tomu oprávněna (např. dle zápisu v obchodním rejstříku), ale jiná
pověřená osoba, musí být k jednání na RA vybavena platnou a úředně
ověřenou písemnou plnou mocí. Tato osoba musí být podle této plné moci řádně
identifikovatelná.
- Přehled dalších druhů dokladů,
kterými se prokazují právnické osoby:
- jménem obce jedná obvykle starosta. U starosty se
nevyžaduje, aby měl písemné pověření zastupitelstva. Jedná - li ovšem za obec
jiná osoba, musí takové pověření mít. Starosta se prokazuje mimo svoje osobní
doklady také některým z těchto dokladů:
- dokladem o zvolení starostou (usnesení zastupitelstva
obce o volbě starosty)
- průkazem starosty, vydaným Ministerstvem vnitra a
opatřeným razítkem se státním znakem
- Další právnické osoby vzniklé ze zákona
(např. Česká televize, Český rozhlas, Česká akademie věd, apod.) jednají
v zastoupení svými statutárními orgány (generální ředitel, ředitel).
Pracovník RA může požadovat na žadateli, aby mu sdělil na základě kterého
zákonného ustanovení byla daná právnická osoba zřízena a kdo je jejím
statutárním orgánem a tyto skutečnosti doložil.
Jedná-li za takovou právnickou osobu
statutární orgán, předkládá mimo svoje osobní doklady také doklad o tom, že byl
do příslušné funkce zvolen, jmenován, případně ustanoven. Jiná osoba musí
předložit také úředně ověřené písemné rozhodnutí statutárního orgánu o
oprávněných osobách k zastupování.
- Právnické osoby, které jsou podnikatelskými
subjekty, tj. obchodní společnosti (veřejné obchodní společnosti, komanditní
společnosti, společnosti s ručením omezeným, zahraniční právnické osoby,
akciové společnosti), družstva, státní podniky, některé příspěvkové organizace
apod., předkládají jako doklad o své legální existenci výpis z obchodního
rejstříku. Pracovník přepážky odmítne výpis z obchodního rejstříku
starší šesti měsíců.
V obchodním rejstříku jsou mimo
jiné uvedeny i tzv. statutární orgány dané právnické osoby. Jsou-li tyto orgány
kolektivní (např. představenstvo), pak jsou také v obchodním rejstříku uvedeny
jednotlivé fyzické osoby, oprávněné za danou právnickou osobu jednat a uzavírat
závazky. Je zde rovněž stanoven způsob podepisování za danou právnickou osobu,
např: "předseda představenstva samostatně", "dva členové
představenstva společně" apod. Dodržování stanoveného způsobu podepisování
je třeba kontrolovat dle výpisu z obchodního rejstříku.
Pro některé typy právnických osob
platí :
- u veřejné obchodní společnosti za ni může
jednat a podepisovat každý ze společníků, pokud není ve výpise z obchodního
rejstříku uvedeno jinak.
- u komanditní společnosti jsou statutárními orgány tzv.
komplementáři, kteří jsou oprávněni jednat jménem společnosti každý samostatně
(je-li jich více), pokud není ve výpise z obchodního rejstříku uvedeno jinak.
Platí zásada, že pokud tzv. komanditista uzavře bez zmocnění smlouvu jménem
společnosti, ručí pak za závazky z ní vyplývající ve stejném rozsahu jako
komplementář (tj. celým svým osobním majetkem)
- u společnosti s ručením omezeným je statutárním
orgánem její jednatel (jednatelé) uvedený v obchodním rejstříku. Každý
jednatel může jednat samostatně, pokud není v obchodním rejstříku zapsáno
jinak
- u akciové společnosti je statutárním orgánem
představenstvo
- u družstva je statutárním orgánem představenstvo
- Kromě statutárního orgánu (jeho určitého
člena) mohou za právnickou osobu jednat i prokuristé. Prokurou zmocňuje
podnikatel prokuristu ke všem právním úkonům k nimž dochází při provozu
podniku, i když se k nim jinak vyžaduje plná moc. Každý prokurista musí být
zapsán v obchodním rejstříku včetně toho, zda může jednat za společnost
samostatně nebo společně (je-li prokuristů více). V obchodním rejstříku je
zapsáno i případné omezení zmocnění prokuristy (není-li v rejstříku
uvedeno, jedná prokurista v plném rozsahu pravomocí).
- Za právnickou osobu "v likvidaci" jedná
ustanovený likvidátor. Údaje o tom, že firma je v likvidaci a osoba likvidátora
se rovněž zapisují do obchodního rejstříku.
- Při kontrole oprávněnosti žadatele podle výpisu
z obchodního rejstříku zjišťuje pracovník přepážky RA :
- že výpis není starší šesti měsíců (viz výše)
- zda je výpis úředně ověřen, pokud nejde o prvopis
- zda může fyzická osoba (osoby), které podávají
žádost o registraci, podle předloženého výpisu podepisovat za danou právnickou
osobu
- pokud není žadatel sám oprávněn jednat a podepisovat
(není statutárním zástupcem) za právnickou osobu, potom je také nutné zmocnění
žadatele statutárním orgánem.
- U jiné právnické osoby je vyžadováno
doložení legální existence jiným dokladem.
V praxi jde zejména o doklady
:
- registrace politické strany nebo hnutí podle zákona č.
424/1991 Sb., o sdružování v politických stranách a hnutích, registraci
provádí ministerstvo vnitra
- registrace občanského sdružení vzniklého podle zákona
č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů (v platném znění), registraci provádí
ministerstvo vnitra
- registrace zájmového sdružení právnických osob podle
§ 20 f) obč. zákoníku, registraci provádí jednotlivé okresní úřady
- registrace nadace podle § 20 b) obč. zákoníku,
registraci provádí jednotlivé okresní úřady
- registrace církví a náboženských společností,
registraci provádí ministerstvo kultury
- Při kontrole oprávnění žadatele podle takového
jiného dokladu zjišťuje pracovník přepážky RA:
- že doklad (resp. Registrační doložka na něm) není
starší šesti měsíců
- zda je doklad úředně ověřen, pokud nejde o prvopis
- zda doklad obsahuje základní nezbytné údaje, tj.
* název právnické osoby
* sídlo právnické osoby
* právní forma
* IČO
* statutární orgán, tj. osobu nebo osoby, které mají právo jednat
a podepisovat jménem dané právnické osoby
- že může fyzická osoba (osoby), které podávají
žádost podle předloženého výpisu, podepisovat za danou právnickou osobu
- pokud je statutární orgán uveden jen určitou funkcí,
také doklad o tom, že žadatel - fyzická osoba byl do příslušné funkce zvolen,
jmenován, případně ustanoven
- pokud není žadatel sám oprávněn jednat a podepisovat
(není statutárním zástupcem) za právnickou osobu, potom je také nutné požadovat
zmocnění žadatele statutárním orgánem.

Článek 11
Prokazování totožnosti
zahraniční právnické osoby
Při ověřování totožnosti
právnických osob ze zahraničí (se sídlem mimo ČR) se předkládají obdobně jako u
tuzemských právnických osob (se sídlem v ČR - viz výše) doklady, které
prokazují:
- Legální existenci právnické osoby a uvádějící
osoby, které jsou oprávněny za tuto právnickou osobu jednat (obvykle půjde o výpis
ze zahraničního obchodního rejstříku, např. SR, Německo, Rakousko).
- Oprávnění žadatele fyzické osoby jednat jménem dané
právnické osoby (obvykle úředně ověřená plná moc podepsaná statutárním
orgánem uvedeným ve výpise z obchodního rejstříku). Doklady, které jsou
v cizí řeči - mimo slovenské, musí být přeloženy úředním překladatelem a
ověření podpisů musí být superlegalizováno.

Článek 12
Zastoupení na základě plné moci
(zmocněnci)
- Žadatel o registraci může zmocnit jinou osobu svým
zastupováním. Činí tak na základě písemné plné moci, kterou vlastnoručně
podepíše žadatel (je-li žadatelem fyzická osoba) nebo statutární zástupce
žadatele - právnické osoby. Podpis musí být úředně ověřen (notářem nebo
obecním úřadem)
- Zmocnění k zastupování při registraci do I. CA
může být rovněž obsaženo ve smlouvě mezi žadatelem a jinou osobou (žadatelem).
Zmocnění k zastupování ve vztahu k I. CA musí být ovšem ve smlouvě
výslovně uvedeno. V tomto případě přijme RA jako doklad prokazující
oprávnění žadatele jednat za žadatele smlouvu, v níž je zmocnění uvedeno. Podpis zmocnitele musí být úředně ověřen, pokud se
na základě takové plné moci obsažené ve smlouvě poskytují i jiné služby.
- Při plné moci udělené právnické osobě vzniká právo
jednat za osobu, která plnou moc udělila (zmocnitele) statutárnímu orgánu zmocněné
osoby nebo osobě, které tento statutární orgán udělí plnou moc. Právnická osoba
je oprávněna udělit plnou moc jiné (další) osobě, aby místo ní jednala za
zmocnitele. V tom případě přepážka RA přijme plné moci obou zmocněnců jako
doklady prokazující oprávnění jednat za klienta.
- Osoby, které byly rozhodnutím soudu zbaveny způsobilosti
k právním úkonům nemohou vystavit plnou moc, ani být plnou mocí zmocněny
k nějakým úkonům. Osoby, jejichž způsobilost k právním úkonům byla
omezena, mohou vystavit plnou moc, popř. mohou být zmocněny jen v rozsahu těch
úkonů, na které se omezení jejich právní způsobilosti nevztahuje (I. CA se týkají
úkony majetko-právního charakteru).
- Při kontrole plné moci se prověřuje zda souhlasí :
- u plných mocí vystavených fyzickými osobami jméno,
příjmení, rodné číslo, bydliště a podpis zmocnitele, uvedené v textu plné
moci a v ověřovací doložce
- údaje uvedené v osobním průkazu zmocněnce
s osobními údaji uvedenými v plné moci
- u plných mocí vystavených statutárními orgány
právnických osob :
- název společnosti, její forma (a.s., s.r.o. apod.),
IČO, jméno, příjmení, funkce a oprávnění jednat a podepisovat za společnost
u zmocnitele (zmocnitelů) uvedeného v úředně ověřeném textu plné moci. Tyto
údaje musí souhlasit s předloženým výpisem z obchodního rejstříku
- jméno, příjmení, bydliště, rodné číslo nebo datum
narození zmocnitele, uvedené ve výpise z obchodního rejstříku a
v ověřovací doložce
- Nejsou-li ověřované údaje uvedené v předchozím
bodě shodné, nebo byly-li zjevně opravovány, není možné plnou moc akceptovat.
- Při kontrole plné moci se dále ověřuje:
- rozsah zmocnění - tj. k čemu je zmocněná osoba
oprávněna. Především, zda formulace plné moci nevylučuje úkon, který je po I. CA
vyžadován
- zda plná moc není časově omezena, nebo zda neobsahuje
jinou podmínku (např. že ji lze použít nejdříve nebo nejpozději do určitého dne
apod.)
- U zmocnění, jehož rozsah není schopna I. CA
zkontrolovat , nebo ve kterém chybí některé podstatné údaje, bude postupováno
následovně:
- v případě, že zmocněnec (žadatel) uvede tyto
údaje na vstupním formuláři do I. CA, přijme pracovník přepážky žádost ke
zpracování.
- nezná-li zmocněnec (žadatel) některé údaje potřebné
pro vyplnění vstupního formuláře a plná moc jej výslovně nezmocňuje k jejich
zjištění v I. CA, není pracovník RA oprávněn mu je sdělit a tudíž odmítne
přijmout nedostatečně vyplněný formulář žádosti o registraci.
- Zmocněncům nelze poskytovat
informační služby, k nimž je plná moc výslovně neopravňuje.
- Při pochybnostech o obsahu,
rozsahu a době trvání plné moci rozhoduje vedoucí RA.

Článek 13
Náležitosti předkládaných
dokladů a jejich uložení v RA
- Všechny doklady, které je třeba předložit
k prokázání oprávnění žadatele, popř. z dalších důvodů při podání
žádosti o certifikát, musí být předloženy RA v prvopisu nebo jako úředně
ověřená kopie. V dokladech nesmí být nic měněno, škrtáno nebo přepisováno.
- Doklady, které jsou v jiném než českém, popř.
slovenském jazyce, musí být přeloženy úředním překladatelem.
- V zahraničí provedené úřední ověření
podpisů, popř. celých dokladů (pokud je třeba) musí být tzv. superlegalizováno tj.
potvrzeno konzulární službou ministerstva zahraničních věcí (na příslušném
českém zastupitelském úřadě).
V některých případech není
třeba superlegalizace, protože je mezistátní smlouvou dohodnut zvláštní režim
uznávání nebo ověřování podpisů:
- ověřování podpisů a listin provedené orgány
Slovenské republiky se uznává pouze v případě notářského ověření, nikoli
však ověření obecním úřadem.
- u dalších států uplatní I. CA zvláštní postup jen
na upozornění žadatele (včetně uvedení příslušné právní normy - Rakousko,
Belgie, Francie, Švýcarsko).
- Doklady jsou přikládány
k příslušné žádosti o certifikát. Přiloženy mohou být i kopie dokladů,
pokud byl pracovníkovi přepážky předložen k nahlédnutí příslušný prvopis
nebo úředně ověřená kopie dokladu. Na kopii vyznačí pracovník přepážky RA
slovy "Originál viděl" a připojí datum a svůj podpis.
- Počet přiložených dokladů a
jejich obsah (heslovitě) se uvede v příslušných polích žádosti o vydání
certifikátu.

Článek 14
Kontrola žádosti žadatele
Kontrola formální správnosti
žádosti žadatele je prováděna na RA. Akceptovatelné formáty žádostí o služby
jsou uvedeny v Bezpečnostní politice I. CA. Při nekorektnosti formátu žádosti o
službu RA zásadně odmítne žádost přijmout. Pro zvláštní klienty, jejichž
přijímání je řízeno zvláštní smlouvou, je možné přijímat i žádosti
v nestandardních dohodnutých formátech.
Žadatel o službu je povinen
přiměřeně k účelu užívání produktů I. CA, zejména certifikátů, uvést a
hodnověrně doložit všechny potřebné údaje, např. firmu.

Článek 15
Odeslání požadavku na službu na
CA
Požadavek na službu, která vyžaduje vyřízení na CA, odešle
RA neprodleně po ověření žádosti na CA.

Článek 16
Základní práva a povinnosti
klientů I. CA
Při využívání služeb a produktů
I.CA jsou klienti povinni zejména:
- dodržovat platné právní předpisy a ustanovení Řádu
Certifikační autority I. CA
- správnost a úplnost údajů uvedených v žádosti
- uhradit v termínu splatnosti
poplatky za služby I. CA.
Klienti jsou povinni užívat služby a
produkty I. CA pouze k definovanému účelu. Nesmějí zneužívat služeb a
produktů I. CA k poškozování I. CA nebo třetích osob.

Článek 17
Oprávnění k používání
produktů I. CA
Klienti I. CA jsou oprávněni používat produkty I. CA, zejména
certifikáty, k zajištění bezpečné elektronické komunikace. O svých
činnostech v této oblasti nejsou klienti povinni I. CA informovat.

ODDÍL C
VYMEZENÍ
ZÁKLADNÍCH POJMŮ
SPOJENÝCH S POSKYTOVÁNÍM
SLUŽEB CERTIFIKAČNÍ AUTORITY I. CA

Článek 18
Protokol o podání žádosti na
vydání certifikátu
- Základním způsobem, kterým klienti mohou podávat u RA
I. CA požadavek na vydání certifikátu, je podání žádosti o vydání certifikátu
ve standardizované elektronické podobě.
- Protokol o podání žádosti na vydání certifikátu je
tištěný dokument vytvořený na RA na základě žádosti a dokladů předložených
klientem a obsahuje souhrn požadavků klienta na obsah certifikátu. Klient
překontroluje správnost a úplnost údajů uvedených v protokolu a stvrdí je
svým podpisem.
- Na základě podepsané žádosti předá obsluha RA
žádost CA a ta rozhodne o vydání certifikátu. V případě, že žádost
obsahuje všechny náležitosti a údaje v žádosti nejsou duplicitní s jinou
žádostí podanou k CA, pak je žadateli vydán certifikát I. CA.
- Certifikát I. CA je žadateli předán až po podepsání
smlouvy o vydání a používání certifikátu na RA a po uhrazení smluvní ceny za
vydání certifikátu.

Článek 19
Smlouva o vydání a používání
osobního certifikátu I. CA
- Práva a povinnosti klienta při používání osobního
certifikátu vymezuje Smlouva o vydání a používání osobního certifikátu I.
CA.
- Osobní certifikát je vydáván pro účely bezpečné
komunikace, kde komunikujícím subjektem je fyzická nebo právnická osoba.
- Smlouva je tištěný dokument vytvořený na RA na
základě podané žádosti a obsahuje veškeré závazky I. CA a žadatele, které při
používání certifikátu vznikají. Součástí smlouvy je výpis identifikačních
údajů osobního certifikátu žadatele.
- Tato smlouva a certifikát Certifikační autority I. CA
tvoří dvojici dokumentů, které jsou předkládány v případě sporu jako doklad
o pravosti osobního certifikátu žadatele.
- Smlouva musí být ze strany I. CA opatřena razítkem a
podepsána ředitelem I. CA nebo jím pověřenou osobou a v případě, že smlouva
obsahuje finanční záruky ze strany I. CA, musí být podepsána i pověřeným
jednatelem provozovatele I. CA.

Článek 20
Smlouva o vydání a používání
certifikátu I. CA pro server
- Práva a povinnosti klienta při používání certifikátu pro server vymezuje Smlouva
o vydání a používání certifikátu I. CA pro server.
- Certifikát pro server je vydáván pro účely bezpečné komunikace, kde
komunikujícím subjektem je softwarový modul.
- Smlouva je tištěný dokument vytvořený na RA na základě podané žádosti a
obsahuje veškeré závazky I. CA a žadatele, které při používání certifikátu
vznikají. Součástí smlouvy je výpis identifikačních údajů certifikátu I. CA pro
server žadatele.
- Tato smlouva a certifikát Certifikační autority I. CA tvoří dvojici dokumentů,
které jsou předkládány v případě sporu jako doklad o pravosti osobního
certifikátu žadatele.
- Smlouva musí být ze strany I. CA opatřena razítkem a podepsána ředitelem I. CA
nebo jím pověřenou osobou a v případě, že smlouva obsahuje finanční záruky
ze strany I. CA, musí být podepsána i pověřeným jednatelem provozovatele I. CA.

Článek 21
Certifikát Certifikační autority
I. CA
- Jediným dokumentem, který umožňuje ověřovat pravost certifikátů vydaných I. CA
je certifikát Certifikační autority I. CA platný v době vydání ověřovaného
certifikátu.
- Certifikát Certifikační autority I. CA existuje v elektronické podobě,
ve které ho využívají počítačové programy klienta. Výpis v tištěné
podobě dostane klient ihned po podpisu smlouvy o vydání a používání certifikátu.
- Tištěná podoba certifikátu Certifikační autority musí být opatřena razítkem a
podepsána ředitelem I. CA nebo jím pověřenou osobou.

Článek 22
Formáty žádosti o certifikát I.
CA
- Žádost na nový certifikát přinese klient na RA uloženou na disketě 3,5".
- Standardizovaným formátem žádosti je soubor v datovém formátu PEM nebo soubor
vytvořený pomocí programového vybavení klienta v součinnosti s aplikací
dostupnou na WWW serveru I. CA. Přijímaný formát žádosti je normativně upraven
Bezpečnostní politikou I. CA.
- Žádost musí obsahovat povinné identifikační údaje komunikujícího subjektu dané
Bezpečnostní politikou I. CA a veřejný klíč komunikujícího subjektu, který má
být certifikován. Pokud žádost neobsahuje všechny povinné identifikační údaje a
veřejný klíč, je neplatná.

Článek 23
Formát žádosti o zneplatnění
certifikátu I. CA
- Žádost o zneplatnění certifikátu předá klient osobně na RA a prokáže svoji
totožnost nebo znalost hesla pro zneplatnění certifikátu. Žádost o zneplatnění
certifikátu je možné také zaslat pomocí elektronické pošty Internet e-mail
elektronicky podepsanou pomocí platného osobního certifikátu klienta nebo běžnou
e-mail zprávou společně s heslem pro zneplatnění certifikátu, které si zadal při
uzavírání smlouvy s I. CA.
- Elektronická žádost o zneplatnění certifikátu je
textová zpráva, která musí obsahovat větu "Žádám o zneplatnění mého
certifikátu, sériové číslo XXX."
- Pokud žádost při zaslání elektronickou poštou e-mail
nebyla elektronicky podepsaná nebo byla podepsaná pomocí jiného certifikátu, než
který má být zneplatněn, případně neobsahuje osobní heslo klienta, je neplatná.
- Odpovědí I. CA na žádost o zneplatnění je vytvoření
a zaslání aktuálního seznamu zneplatněných certifikátů. Do doby zveřejnění CRL
nese plnou odpovědnost za případné škody způsobené zneužitím certifikátu majitel
certifikátu.

Článek 24
Osobní certifikát I. CA
- Osobní certifikát je elektronický dokument a musí
obsahovat tyto údaje:
- sériové číslo certifikátu
- identifikační údaje vydavatele certifikátu
- jedinečné a nezaměnitelné identifikační údaje
majitele certifikátu
- datum počátku platnosti certifikátu
- datum ukončení platnosti certifikátu
- veřejný klíč majitele certifikátu
- přesnou specifikaci použitého podpisového algoritmu
- podpis Certifikační autority I. CA vytvořený
podpisovým algoritmem
- Klient obdrží osobní certifikát v potřebných
formátech.
- Osobní certifikát slouží pro bezpečnou komunikaci
fyzických a právnických osob pomocí softwarových modulů, které podporují využití
certifikátů podle specifikace X.509 v.1 a v.3 ve formátu PKCS#7 dle Bezpečnostní
politiky I. CA.

Článek 25
Certifikát I. CA pro server
- Certifikát pro server je elektronický dokument a musí
obsahovat tyto údaje:
- sériové číslo certifikátu
- identifikační údaje vydavatele certifikátu
- jedinečné a nezaměnitelné doménové jméno serveru
majitele certifikátu
- datum počátku platnosti certifikátu
- datum ukončení platnosti certifikátu
- veřejný klíč serveru majitele certifikátu
- přesnou specifikaci použitého podpisového algoritmu
- podpis Certifikační autority I. CA vytvořený
podpisovým algoritmem
- Klient obdrží certifikát pro server maximálně ve
formátech TXT, DER, PEM a HTML, a to přímo na RA a elektronickou poštou e-mail.
- Certifikát pro server slouží pro bezpečnou komunikaci
softwarových modulů, které podporují využití certifikátů podle specifikace X.509
v.1 a v.3.
- Při vydání certifikátu I. CA pro server, se zároveň
vydává osobní certifikát I.CA , který se poskytuje zdarma, slouží pro zaslání
žádosti o renewal certifikát pro server.

Článek 26
Certifikát Certifikační autority
I. CA
- Certifikát certifikační autority je elektronický
dokument a musí obsahovat tyto údaje:
- sériové číslo certifikátu
- identifikační údaje vydavatele certifikátu,
Certifikační autority I. CA
- jedinečné a nezaměnitelné identifikační údaje
Certifikační autority I. CA
- datum počátku platnosti certifikátu
- datum ukončení platnosti certifikátu
- veřejný klíč Certifikační autority I. CA
- přesnou specifikaci použitého podpisového algoritmu
- podpis Certifikační autority I. CA vytvořený
podpisovým algoritmem
- Klient obdrží certifikát Certifikační autority I. CA
v tištěné podobě přímo na RA, případně pověřeném pracovišti po podpisu
smlouvy a může jej získat v elektronické podobě na WWW serveru I. CA.
- Certifikát Certifikační autority I. CA je využíván
softwarovými moduly, které podporují využití certifikátů podle specifikace X.509
v.1 a v.3 ve formátu PKCS#7 pro ověřování pravosti certifikátů osobních a pro
server.

Článek 27
Testovací certifikát
Certifikační autority I.CA
- Testovací certifikát má stejné náležitosti jako certifikát Certifikační
autority I.CA (viz. článek 26), ale slouží pouze k ověření funkčnosti.
- Na testovací certifikáty nejsou poskytovány žádné
záruky a nemají žádné pravomoci.
- Testovací certifikáty mají dobu platnosti 14 dní a
jsou poskytovány zdarma.
- Zvláštní skupinu testovacích certifikátů tvoří
certifikáty vydané s platností až na půl roku, na základě dohody
s klientem. U těchto certifikátů musí položka "JMÉNO" obsahovat na
začátku slovo TEST.
- Veškeré informace o testovacích certifikátech jsou
zpřístupněny na stránkách I.CA http://www.ica.cz.

Článek 28
Vydávání certifikátů
- Certifikační autorita I. CA vydává svým klientům certifikáty pro bezpečnou
komunikaci podle specifikací Bezpečnostní politiky I. CA.
- Délka veřejného klíče, který je součástí certifikátu klienta, je dána
možnostmi programového vybavení klienta. I. CA neposkytuje službu tvorby dvojice
klíčů soukromý - veřejný pro asymetrickou kryptografii, která je základem
bezpečné komunikace.
- Certifikáty lze využít pro bezpečnou elektronickou poštu e-mail s programovým
vybavením podporujícím specifikaci S/MIME, autorizované předávání informací na
WWW na bázi SSL s programovým vybavením podporujícím protokol https
a v softwarových modulech podporujících využití certifikátů podle
specifikace X.509.

Článek 29
Vydávání následného
certifikátu
- Následným certifikátem (renewal certifikát) je míněn
certifikát, jenž se vydává před ukončením platnosti prvotního certifikátu a má
shodné jednoznačné identifikační jméno s již vydaným platným certifikátem
I.CA. Žádosti o následné certifikáty jsou přijímány na RA pouze
v definovaných datových formátech.
- Pokud je renewal certifikát vydán dříve než 14 dní
před koncem platnosti původního
certifikátu, musí být původní
certifikát zneplatněn.
- O renewal certifikát může majitel požádat zasláním
žádosti o certifikaci pomocí bezpečné pošty. Zpráva musí být podepsaná
původním, dosud platným certifikátem a zasílá se na e-mailovou adresu : oper@ica.cz.
- Následný certifikát je možné vydat pouze stejné
osobě (nebo zmocněnci této osoby na základě notářsky ověřené plné moci) jako
certifikát prvotní nebo osobě, která zná heslo pro zneplatnění prvotního
certifikátu (challenge password). Standardní odpovědí I.CA na tuto službu je vydání
certifikátu I.CA.

Článek 30
Vydávání seznamu zneplatněných
certifikátů (CRL)
- I. CA vydává nejméně jednou za 24 hodin seznam
zneplatněných certifikátů CRL, který je zveřejněn ve formátech TXT, DER a PEM na
WWW a FTP serveru I. CA.
- Klienti dostávají na vyžádání CRL elektronickou
poštou e-mail jako zprávu podepsanou CA.

Článek 31
Zřizování speciálních
registračních autorit
- I CA zřizuje po dohodě u klientů se značným počtem komunikujících subjektů
speciální registrační autoritu pouze pro potřeby tohoto klienta.
- Pro zřízení RA-S uzavírá klient s I. CA a jejím provozovatelem smlouvu o
zřízení a provozu speciální registrační autority.

Článek 32
Ostatní služby
- Tvorba softwarových modulů zajišťujících bezpečnou komunikaci na klíč podle
potřeb a specifikací klienta.
- Poradenská a konzultační činnost v oblasti bezpečného přenosu dat a
informací.
- Vypracování návrhu na zabezpečení podnikové sítě připojené k Internetu a
zabezpečení stávajících informačních systémů klienta.

ODDÍL D
CENÍK SLUŽEB
CERTIFIKAČNÍ AUTORITY I. CA

Článek 33
Ceny osobních certifikátů
- Cena za vydání jednoho osobního certifikátu pro fyzickou i právnickou osobu činí
300 Kč včetně 5% DPH ke dni vydání Řádu.
- Cena může být individuálně upravena smluvně
v případě podání velkého počtu žádostí, neziskovým a charitativním
institucím a spolupracujícím organizacím.
- I. CA si vyhrazuje změnu ceny za osobní certifikát.
Aktuální cena je zveřejněna v ceníku služeb na WWW serveru I. CA a na vývěsce
v místě registračních autorit.

Článek 34
Ceny certifikátů pro server
- Cena za vydání jednoho certifikátu pro server pro fyzickou i právnickou osobu činí
1000,- Kč včetně 5% DPH ke dni vydání Řádu.
- Cena může být individuálně upravena smluvně v případě podání velkého
počtu žádostí, neziskovým a charitativním institucím a spolupracujícím
organizacím.
- I. CA si vyhrazuje změnu ceny za certifikát pro server. Aktuální cena je
zveřejněna v ceníku služeb na WWW serveru I. CA a na vývěsce v místě
Registračních autorit.

Článek 35
Ceny ostatních služeb
- Ceny služeb I. CA přesahujících 1000 Kč jsou upraveny písemnou smlouvou.
- Ostatní službu upravuje zveřejněný aktuální ceník I. CA.

ODDÍL E
SPOLEČNÁ
USTANOVENÍ

Článek 37
Zveřejňování informací
- Informace, které je I. CA povinná uveřejňovat podle
tohoto řádu a odvozených dokumentů, uveřejňuje zejména prostřednictvím WWW na
adrese http://www.ica.cz, ftp:ftp.ica.cz, pracovišť Registračních autorit a
pracovišť Registračních autorit speciálních. Právo I. CA uveřejnit tyto informace
jiným vhodným způsobem tím není dotčeno.
- Postup podle informace, kterou je I. CA povinna
uveřejňovat může být požadován až ode dne, který následuje po dni uveřejnění
této informace, nejdříve však ode dne, který jako pozdější den I. CA určí.
Výjimka z tohoto ustanovení se týká
CRL - seznamu zneplatněných certifikátů, který je platný od okamžiku zveřejnění.
- Informace ve smyslu čl. 1, jakož i další údaje
konkretizující zejména z technického hlediska ustanovení tohoto řádu uveřejňuje
I. CA vhodným způsobem zvlášť ve formě technických podmínek provozu I. CA, ledaže
jde o údaje, které tvoří předmět obchodního tajemství (§ 17 a násl. obchodního
zákoníku).
- Na technické podmínky provozu I. CA se vztahuje obdobně
odstavec 3.
- Informace podle odstavce 1 a informace související s
provozováním I. CA je I. CA oprávněna poskytovat svým klientům ve formě
zvláštních služeb.
Tento řád nabývá účinnosti dnem
1. 3. 1999
|