home *** CD-ROM | disk | FTP | other *** search
/ ProfitPress Mega CDROM2 …eeware (MSDOS)(1992)(Eng) / ProfitPress-MegaCDROM2.B6I / BBS / DOORS / YT32.ZIP / YTSYSOP.DOC < prev   
Encoding:
Text File  |  1992-03-02  |  18.4 KB  |  411 lines

  1.  
  2.  
  3.  
  4.  
  5.  
  6.                   Y     Y AAAAA   N    N K  K EEEEE EEEEE
  7.                    Y   Y  A   A   NN   N K K  E     E
  8.                     Y Y   AAAAA   N N  N KK   EEE   EEE
  9.                      Y    A   A   N  N N KK   E     E
  10.                      Y    A   A   N   NN K K  E     E
  11.                      Y    A   A   N    N K  K EEEEE EEEEE
  12.  
  13.                     TTTTTTT RRRR AAAAA DDDD  EEEEE RRRR !!
  14.                        T    R  R A   A D   D E     R  R !!
  15.                        T    RRRR AAAAA D   D EEE   RRRR !!
  16.                        T    RR   A   A D   D E     RR   !!
  17.                        T    R R  A   A D   D E     R R
  18.                        T    R  R A   A DDDD  EEEEE R  R !!
  19.  
  20.  
  21.                               by Alan Davenport
  22.  
  23.  
  24.  
  25.  
  26.         "It is a period of great instability. Mankind has broken the time and
  27. distance barrier to the stars with inexpensive warp driven space ships. Anyone
  28. with enough credits can buy a ship and head out into the void. Chaos rules.
  29. The central Earth government found that it is impossible to maintain law and
  30. order throughout the vastness of space and on the countless outposts that have
  31. appeared almost overnight. The only law is of survival. The only hope for
  32. survival is in strength. The only way to strength is through ruthless trading
  33. of basic goods. It seems that all ports always have too much or too little of
  34. one thing or another. You've purchased your ship, barely able to afford the
  35. minimum of holds, defensive fighters, a few remote sensor robots, and a few
  36. days cloaking charge. An ant to be squashed by the more powerful trader
  37. barons. However, you are smart. You are confident that you can hide out long
  38. enough to equip your ship with more powerful arms and holds and that you will
  39. one day be a trader baron to be feared!"
  40.  
  41.  
  42.         Yankee Trader is the result of thousands of hours of work. The total
  43. source code is well over 15 THOUSAND lines. While being developed, it was
  44. completely rewritten from top to bottom many times over. Afterward, many
  45. months of fine tuning, to achieve a decent game balance, followed.
  46.  
  47.  
  48.         Yankee Trader is a space trading/war game. There are several different
  49. door games of this genre. The original idea for such a game was called "Trade
  50. Wars (c)" which was first published by Hewlett Packard in "The People's Book
  51. of Computer Games 1 and 2" and was first converted to a BBS door by Chris
  52. Sherrick. The door game became very popular and many different versions still
  53. exist today. Several other space trading/war games have appeared in recent
  54. years also.
  55.  
  56.  
  57.         Yankee Trader takes the idea of a space trading/war game to new
  58. heights. There are many new ideas and enhancements to the old theme. The idea
  59. of a space trading/war game still remains, the result however is something
  60. entirely different, YANKEE TRADER!
  61.  
  62.  
  63.         This door is the result of my love for programming. I have fixed every
  64. bug that I have found and I believe that it is reasonably clean however it is
  65. NOT a commercial product but the result of programming for a hobby. As such
  66. there is NO GUARANTEE OF ANY KIND EXPRESSED OR IMPLIED. IN NO CASE SHALL I BE
  67. HELD RESPONSIBLE FOR ANY DAMAGES OR LOSSES RESULTING FROM YOU RUNNING THIS
  68. SOFTWARE, EVEN IF I HAVE BEEN INFORMED OF POSSIBLE OR REAL PROBLEMS. BY
  69. RUNNING THIS SOFTWARE YOU HAVE AGREED TO TAKE RESPONSIBILITY FOR ANY PROBLEMS
  70. THAT MAY RESULT. IF YOU DO NOT AGREE TO THIS, DO NOT RUN ANY OF THE PROGRAMS
  71. IN THIS PACKAGE. NOT EVEN ONCE!
  72.  
  73.  
  74. General information :-
  75.  
  76. This door uses the Microsoft QuickBasic 3.0 run time module BRUN30.EXE. The
  77. reason for using the run time module instead of making stand alone programs is
  78. to keep the distribution package a reasonable size.. otherwise it would be
  79. almost 600K! This copy of the run time module has been patched so that it does
  80. NOT cause the modem to hang up on the caller when they exit the door, patched
  81. to add 38400 baud support and it ALSO has been patched so that it will EXIT if
  82. ever the message "Fatal Error, Hit any key to return to the system" appears
  83. providing you with an extra level of protection against hanging your system in
  84. the event of a severe error/bug!
  85.  
  86.         BRUN30 doesn't HAVE to be in the directory with the game files, just
  87. as long as it is in your system PATH someplace. Since this copy has the extra
  88. patches applied to it and if you have other doors that use BRUN30, you may
  89. want to put it in your path (Utilities directory?) and delete all other copies
  90. of BRUN30 you may have. This will save you some disk space and also give you
  91. extra protection while running other BRUN30 dependent doors. However if you do
  92. not use BRUN30 any other place, you should place it in your YT directory. This
  93. will make the game load marginally faster since your system doesn't have to
  94. search the entire path to find BRUN30.
  95.  
  96.  
  97. Getting set up :-
  98.  
  99.         Starting with the basics, decide which drive you wish to run the door
  100. on and make a directory to hold all the files. Move ALL of the files in this
  101. package into that directory. You are now ready to run the initialization
  102. program.
  103.  
  104.  
  105. Initializing the game :-
  106.  
  107.         Before you can run the game, you must run the initialization program
  108. "YT-INIT.EXE". This program will set up ALL the data files needed to run the
  109. game. You can also run YT-INIT any time you wish to restart an old game. The
  110. game is open ended and you will never HAVE to run YT-INIT but sometimes, when
  111. a game starts to get old, you may wish to restart everyone over fresh.
  112.  
  113.         There is one piece of information you will need to give to the
  114. initialization program. That is the full path and NAME of the scoreboard
  115. bulletin. This is a straight ASCII text file that you can display from your
  116. BBS. The maximum length of your scoreboard path/name description is 41
  117. characters. An example of an entry for a scoreboard file is;
  118.  
  119. C:\BBS\TXTFILES\YTSCORE.ASC
  120.  
  121.         You may change the scoreboard description any time you wish by using
  122. the game's configuration program. (If you get an error when the game tries to
  123. generate the scoreboard you messed up the path/name somehow!)
  124.  
  125.         Once you are done running YT-INIT, you should bring up the game's
  126. configuration program by typing "YTCONFIG.EXE". The default settings provided
  127. by the initialization program will provide a decent game however, once you
  128. become more familiar with the game, you may wish to change some of them
  129. around.
  130.  
  131.  
  132. The "RMT-INIT.EXE" Program :-
  133.  
  134.         This program is used by YT.EXE itself to run the user "Initiate
  135. Genesis" function. When called by the game it will run with no intervention.
  136. It takes your old, previously defined defaults and re-initializes the game.
  137. You will find this program useful to re-start the game yourself. When run from
  138. the DOS prompt, it will ask you if you REALLY want to re-start the game using
  139. your old defaults. RMT-INIT.EXE will NOT do an initial initialization. To use
  140. this program, you must have initialized the game using YT-INIT.EXE previously.
  141.  
  142.  
  143. Running Maintenance :-
  144.  
  145.         The first thing you should do after RMT-INIT completes successfully is
  146. type YTMAINT and press enter in the game's directory. THIS IS IMPORTANT TO
  147. INITIALIZE SOME OF THE AUTOMATIC FUNCTIONS! (YT-INIT automatically runs
  148. YTMAINT.) You should add an entry in your system maintenance batch file to run
  149. YTMAINT.EXE EVERY day ONCE per DAY. YTMAINT is in integral part of Yankee
  150. Trader and if you do NOT run it on daily basis you will SEVERELY inhibit the
  151. game! (Perhaps RUIN the game is a better description!) An example of the batch
  152. file entries needed to be added to your SYSMAINT.BAT file are below;
  153.  
  154. c:
  155. cd \bbs\doors\yt
  156. ytmaint.exe
  157. cd \bbs
  158.  
  159.  
  160. Running Yankee Trader from a BBS :-
  161.  
  162.         SHARE MUST BE LOADED IN ORDER TO RUN YANKEE TRADER!
  163.  
  164.         Yankee Trader uses the file created by QuickBBS, Remote Access and
  165. other BBS programs use to pass information to the door programs from the BBS
  166. called DORINFO1.DEF. To run YT, you must pass the path and NAME of the
  167. DORINFO1.DEF file to YT on the command line. There are converters to make
  168. DORINFO1.DEF for just about all other BBS programs out there.
  169.  
  170.         To run Yankee Trader from your BBS, you must tell it where to find
  171. DORINFOx.DEF from your BBS. (Replace the "x" in the example with the BBS node
  172. number if running multi-node.) If your BBS software does NOT produce a file
  173. called DORINFOx.DEF when it shells to a door, you will need to use a convert
  174. program to create one for you. There are many different ones to do the job for
  175. you. Consult a guru familiar with running doors with your BBS software. A
  176. sample batch file to run Yankee Trader is listed below:
  177.  
  178. CD \YT
  179. YT C:\BBS\DORINFO1.DEF
  180. CD \BBS
  181.  
  182.         Yes, that's ALL there is to it! Just change to the door's directory
  183. and pass it the FULL PATH to and NAME of the DORINFOx.DEF file.
  184.  
  185.         Running Yankee Trader on a BBS with a high speed modem with the baud
  186. rate locked requires NO additional baud rate conversion programs OR command
  187. line options since the correct baud rate is AUTOMATICALLY detected and used!
  188. My thanks go to Raymond Clements for information on how to do this.
  189.  
  190.  
  191. Playing YT withOUT a BBS! :-
  192.  
  193.         SHARE MUST BE LOADED IN ORDER TO RUN YANKEE TRADER!
  194.  
  195.         I have included a program that you can use to log onto the game
  196. WITHOUT having a BBS! The program is called "LOCAL.EXE" and all you have to do
  197. to run it is to type "LOCAL" in your YT directory.
  198.  
  199.         "LOCAL" reads the user names from the Yankee Trader data files. You
  200. will be able to pick your name from a menu, rather than typing it in. You also
  201. may start "LOCAL" by typing "LOCAL #" where "#" is the number of user on the
  202. "LOCAL" menu or by typing "LOCAL [user name]. This will go right into YT
  203. without you having to wait for the menu to display.
  204.  
  205.  
  206. Running YT from your BBS :-
  207.  
  208.         Yankee Trader, even using the run time module, takes a lot of memory.
  209. At LEAST 300K for the 1.0 version. Later versions probably will take even
  210. MORE. For this reason you should NOT use a type 7 (Shell to program) exit from
  211. QuickBBS or Remote Access. What you MUST do is a type 15 (Exit with
  212. errorlevel) exit. An example of a batch file to run YT from a QuickBBS type 15
  213. exit is included with this package and is shown below;
  214.  
  215. Echo off
  216. :RESTART
  217. c:
  218. cd \quickbbs
  219. quickbbs -e1
  220.  
  221. :afterbbs
  222.  
  223. if errorlevel 50 goto YT
  224. if errorlevel 1 goto RESTART
  225.  
  226. Rem Allow exiting of batch file.
  227. goto endit
  228.  
  229. :RELOGIN
  230. c:
  231. cd \quickbbs
  232. quickbbs -r -e1
  233. goto afterbbs
  234.  
  235. :YT
  236. Rem Yankee Trader Batch File
  237. c:
  238. cd \quickbbs\doors\yt
  239. yt.exe c:\quickbbs\dorinfo1.def
  240. goto relogin
  241.  
  242. :Endit
  243. Echo QuickBBS is now down.
  244.  
  245.  
  246.         Using that batch file, you would set a type 15 exit on your YT menu
  247. using your QuickBBS menu editing program for the menu entry to load YT and
  248. place a "50" to exit with errorlevel 50 in the "Other Data" field.
  249.  
  250.  
  251. Dealing with problem players, "LOCKOUT.DAT" :-
  252.  
  253. You may lock anyone out of the game by placing their name in a file called
  254. "LOCKOUT.DAT". This file can be edited with any text editor. To use it, place
  255. the players REAL name as it appears on your BBS in "LOCKOUT.DAT" and they will
  256. be denied access to the game until you remove their name from "LOCKOUT.DAT".
  257.  
  258. Dealing with an unacceptable alias :-
  259.  
  260. Since your users can choose virtually any alias they wish in Yankee Trader,
  261. there is always the danger an immature individual will pick one that is
  262. unacceptable to you. You may change the alias of any user using the program
  263. called YTCONFIG.EXE. YTCONFIG is mainly for setting up default values in the
  264. game, however I added a function that will allow you to change player names
  265. due to popular request. You may also rename planets using YTCONFIG.
  266.  
  267.  
  268. Function Keys in YT :-
  269.  
  270. There are 5 function keys active on Yankee Trader. They are;
  271.  
  272. F4  - Toggles Local (Console) sounds on and off. Default is OFF when a remote
  273.       caller is online and ON when you are playing in the local mode. The
  274.       users can control their own remote sounds and they are totally
  275.       independent of the local sounds.
  276.   
  277. F5  - End now! This is the "nuke" key. Hitting F5 will close all files and
  278.       the communication port, and exit immediately.
  279.  
  280. F8  - Adjust users time in the door. You will be prompted for how much time to
  281.       give the player. (Either more or less time.) Enter the time in minutes.
  282.       0 minutes will log them off. (F5 is quicker.)
  283.  
  284. F9  - Toggle local screen ON/OFF for remote callers. Has no effect when logged
  285.       on locally.
  286.  
  287. F10 - Chat with online user. This will allow you to type in real time with a
  288.       user logged into the game. The user's time does not decrease in chat.
  289.       Hit [ESCAPE] to terminate chat with the user.
  290.  
  291.  
  292. Problems? :-
  293.  
  294. That's basically it on setup. Some common problems you might run into are:
  295.  
  296. Problem: "When someone uses the autopilot, the game crashes".
  297. Answer : Not enough memory. The door needs at least 300K to run.
  298.  
  299. Problem: "The door runs for a while then locks up tight."
  300. Answer : There is enough memory to let the game start, but not enough to hold
  301.          all the variables once the game has run for a while. Give it MORE
  302.          ROOM to run in!
  303.  
  304. Problem: "The door hangs up the phone on my users when they try to exit back
  305.          to my BBS."
  306. Answer : You are NOT using the specially patched version of BRUN30.EXE
  307.          provided! (OR you have another version someplace in your system path
  308.          someplace that is being found BEFORE the patched version.)
  309.  
  310. Problem: "The game crashes when generating the scoreboard."
  311. Answer : You have the path/name set up to and invalid path/name. Use YTCONFIG
  312.          and fix the path/name.
  313.  
  314. Problem: "The door reports 'Command line missing. Aborting!'"
  315. Answer : You MUST pass on the command line the path/name of/to DORINFO1.DEF.
  316.  
  317. Problem: "The door will not start and reports a problem accessing DORINFO1.DEF"
  318. Answer : You may have passed an invalid path to DORINFO1.DEF OR you just
  319.          passed the PATH. You must pass both the path AND the name. (See the
  320.          example.)
  321.  
  322.  
  323. Notes on lockups when running from a BBS using the MEMORYSWAP option. :-
  324.  
  325. Due to problems inherent with QuickBasic, you MAY experience machine lockups
  326. if you use the memory swap option of Remote Access BBS or others. This is due
  327. to memory being fragmented. I cannot do a thing about it unfortunately since
  328. it is inherent to QuickBasic HOWEVER there is a way to prevent lockups from
  329. happening. There is a utility that allows removal of TSRs. It is an oldie but
  330. still is quite useful. It will allow you to put a bookmark in memory and then
  331. erase memory (remove) TSRs later. This utility also nicely corrects the memory
  332. fragmentation problem of QB doors. You may get TSRCOM25.ZIP from my system. To
  333. use it, you would add the following lines to your YT.BAT file. The utilities
  334. from TSRCOM will be in UPPER CASE in the example below;
  335.  
  336. cd \bbs\doors\yt
  337. MARK
  338. yt \bbs\dorinfo1.def
  339. RELEASE
  340. cd \bbs
  341.  
  342. This should solve any lockup problems caused by memory fragmentation you may
  343. experience. NOTE: This is not needed if you run RA/QBBS and use type 15 exits.
  344.  
  345. Suggestions and Reporting Bugs :-
  346.  
  347.         This is the most sticky thing about writing doors. Why? I find that
  348. 90% of all bugs reported are NOT really bugs and that when 90% of real bugs
  349. are reported I am not given enough information to track down and SOLVE the
  350. problem! This is extremely irritating and frustrating to me and makes me want
  351. to hang it all up and forget about it all!
  352.  
  353.         If a you do not like the way a routine works that is NOT a bug and
  354. rather than reporting it as one it is much less irritating if you make a
  355. SUGGESTION for a change and/or and improvement. Before making a suggestion
  356. think to yourself 'Is it practical?' I receive "suggestions" all the time
  357. (usually by non-programmers) that, if implemented, would totally change the
  358. game or would take so much to implement that it would take a lifetime to add!
  359. (I do this in my spare time as a hobby!) A LOT of thought has gone into the
  360. game and establishing a reasonable game balance. Think about your suggestion.
  361. Will it enhance the game or will it just mess up the game balance? I DO listen
  362. to suggestions when they are well though out and when they are accompanied by
  363. an explanation of just WHY the person thinks that it would enhance the game.
  364.  
  365.         When reporting real bugs (crashes, non-functioning or malfunctioning
  366. routines) please, before reporting it to me, gather as much information as
  367. possible. Write down the EXACT circumstances that cause the bug to appear. If
  368. I cannot reproduce the problem, I cannot fix it! Nothing is more frustrating
  369. to me, as a programmer, to know that there is a problem however am unable to
  370. do anything about it since it was reported with too little information to
  371. track it down!! Please be explicit and detailed when reporting any problems
  372. you may encounter otherwise you are wasting your time and irritating the
  373. person who spent so much time to bring YT to you. Thank you!
  374.  
  375.  
  376. Registration of Yankee Trader :-
  377.  
  378.         Please see "REGISTER.DOC" for a registration form for registering
  379. Yankee Trader. Registration is $20.00 U.S. When I recieve your registration
  380. form, you will be netmailed (if you are in the Fidonet Nodelist) or you will
  381. be mailed a letter with your registration code. To register Yankee Trader, use
  382. your favorite text editor to create a file called "YT.REG" containing THREE
  383. lines. Your BBS's name, your name, and your registration code number to
  384. activate your registration. You should type your name and BBS name EXACTLY as
  385. it appears in the letter. Make a mistake and the key will not work.  Place
  386. this file in your Yankee Trader directory. An example of a key file is below:
  387.  
  388. John Doe's BBS
  389. John Doe
  390. 1934829892
  391.  
  392. That is what you would type into "YT.REG" if you run "John Doe's BBS" and are
  393. "John Doe" and your registration code is "1934829892". Make sure that there is
  394. NO BLANK LINE at the top of the key file when you type it in!
  395.  
  396.  
  397. Getting New Versions :-
  398.  
  399.         You can always download the latest version of Yankee Trader from my
  400. BBS. OR you may file request it from 1:13/75 any time but Zone 1 Mail Hour. My
  401. BBS phone number is 1-717-686-3037 9600 HST.
  402.  
  403.  
  404. A Final Word :-
  405.  
  406.         I wish to thank everyone who has helped test the early, buggy beta
  407. test versions of Yankee Trader. I was going to try to list you all but I am
  408. afraid that I would miss someone and insult them by leaving their name out. So
  409. I'll just say this; "Thank you one and all. Your help was appreciated more
  410. than you can ever know!"
  411.