home *** CD-ROM | disk | FTP | other *** search
/ ProfitPress Mega CDROM2 …eeware (MSDOS)(1992)(Eng) / ProfitPress-MegaCDROM2.B6I / BBS / DOORS / SUPDOM1.ZIP / INSTRUCT.DOM < prev    next >
Encoding:
Text File  |  1991-03-08  |  12.8 KB  |  296 lines

  1.                                Instructions
  2.                                ~~~~~~~~~~~~
  3.                                     for
  4.                                     ~~~
  5.                               SUPER DOMINIONS
  6.                               ~~~~~~~~~~~~~~~
  7.  
  8.     Dominions! is an easy-to-use, menu driven program.  Each menu has a (H)elp
  9. function which will describe the available commands (it is for this reason that
  10. the individual descriptions of the commands have been omitted here in the
  11. instructions).
  12.  
  13.     The game "universe" consists of a galaxy of seven hundred and fifty
  14. planets.  The map of the galaxy is split into 5 sections which may be viewed
  15. using the (M)ap option in the Main Menu.
  16.  
  17.     One game month equals one day real time.
  18.  
  19.  
  20.     Maintenance is set from 1 to 7 days a week according to the Config file.
  21. The first time a user plays Super Dominions! on the specified day, the 
  22. Maintenence program will run.   The program will update the planets and all
  23. ships in transit.
  24.  
  25. The main thing is that because of the back up files, you gain no advantage by
  26. logging in right at midnight or right before Maintenance is done.
  27.  
  28.                                 A. The Object
  29.                                 ~~~~~~~~~~~~~
  30.     The object of Dominions! is to conquer everything you can, no holds barred.
  31. Your planets will produce goods which can then either be applied to the
  32. manufacture of warships or to the increasing of your shipbuilding ability.
  33.  
  34.     This is primarily a war game.  All strategy involved in the game revolves
  35. around basic warfare theory.  If you're a pacifist, this game isn't for you.
  36.  
  37.     Be forewarned - Offense isn't everything.  Don't leave key planets
  38. undefended.  Your neighbors aren't the nicest of people.  Remember one thing
  39. and you will have no problem playing and winning this game - "Expect everybody
  40. to do whatever they think they can get away with."
  41.  
  42.                                 B. The Menus
  43.                                 ~~~~~~~~~~~~
  44. Main Menu                : From here you move to specialty sub-menus.
  45.  
  46. Credit Menu              : Gives the List of Designers and Programmers
  47.                            who contributed to the Game.
  48.  
  49. Instruction Menu         : Gives you a choice of Instructions, Histroy and
  50.                            Strategies for the Game.
  51.  
  52. Intelligence Menu        : This menu controls your spying on other planets
  53.                            or empires (players).
  54.  
  55. Empire Menu              : Controls the economic and political functions of the
  56.                            empire.
  57.  
  58. Naval Menu               : Controls the actions of all ships in your navy.
  59.  
  60. Planet Menu              : Allows you to control the economic and political
  61.                            functions of all the planets you own.
  62.  
  63.     Every menu allow you to toggle the e(X)pert mode on and off, although the
  64. command is actually only listed in the Main Menu.  When the eXpert mode is on,
  65. the full menu will not be shown, only a one line prompt will be given...
  66.  
  67.     Dominions! Main Menu
  68.     ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
  69.     Option (C,D,E,H,I,M,N,P,Q,R,S,X) >
  70.  
  71.                                C. Getting Started
  72.                                ~~~~~~~~~~~~~~~~~~
  73.     When you first play in a given war, the computer will set up a new Empire
  74. for you.  You will be asked to name your empire and your homeworld.  The planet
  75. number of your capital is the same as your empire number.  Up to thirty players
  76. may participate in each war.
  77.  
  78.     Each player starts with the following...
  79.  
  80.     Technology Level 1.0
  81.     40 Frigates
  82.     10 Destroyers
  83.      1 Long Range Radar
  84.      1 Planetary Defense Base
  85.     10 Industry Units
  86.      4 Technology Units
  87.  
  88.     A homeworld with
  89.     15,000 population
  90.     75 % Habitability rating
  91.     Industry Level 1.5
  92.  
  93.                                   D. Planets
  94.                                   ~~~~~~~~~~
  95.     The known galaxy is made up of 750 habitable planets that you can conquer.
  96. Each has its own individual characteristics.  Below is how an average planet
  97. report looks...
  98.  
  99.     Planet Number : 57
  100.     Planet Name : Apoc's World of Doom
  101.     Owner : 11
  102.     X,Y : 38,19
  103.     Habitability : 63 %
  104.     Population : 51,459
  105.     Industry Level : 1.7
  106.     Defenses :
  107.        PDBs : 1
  108.        Frigates : 46
  109.        Destroyers : 17
  110.        Cruisers : 4
  111.        Battleships : 1
  112.        Dreadnoughts : 0
  113.        SuperDreadnoughts : 0
  114.        Corvette : 0
  115.  
  116.     Habitability is a relative rating of the planet's compatibility with human
  117. life.  The greater the habitability, the faster the planet's population will
  118. grow.  The formula for population growth of OWNED planets is...
  119.  
  120.                     New Pop = Old Pop * (1.05+(Hab/1000))
  121.  
  122.    for an UNowned planet, the formula is...
  123.  
  124.                     New Pop = Old Pop * (1.05+(Hab/2000))
  125.  
  126.     Planets with high habitabilities will end up with populations MUCH greater
  127. than those of low hab planets.
  128.  
  129.                                  E. Empires
  130.                                  ~~~~~~~~~~
  131.     Each player rules an Empire.  Your Empire consists of all the planets and
  132. ships you own.  There will be twentynine other empires opposing yours.
  133. Alliances don't do very much good, because the nature of the game is such that
  134. it is highly individualistic.  But then again Alliances might be the only thing
  135. that will help control those players that seem to be running away with things.
  136. Remember, nothing is binding, what a player say and what a player will do might
  137. be totally different.
  138.  
  139.                                 F. Economics
  140.                                 ~~~~~~~~~~~~
  141.     Economics in Dominions! are fairly simple.  People are the key to
  142. manufacturing everything.  The more people in your empire, the more ships you
  143. can make.
  144.  
  145.     There are two basic commodities : Technology Units and Industry Units.
  146. Technology Units are used to increase the Technology Level of your Empire.
  147. Industry Units have two functions; they can be used to manufacture warships or
  148. to increase the Industrial Level of a planet.
  149.  
  150.     Production for the two commodities is different.  It takes 2500 workers to
  151. produce 1 Technology Unit, but only 1000 workers to make 1 Industry Unit.
  152.  
  153.     Planetary labor percentages are by population.  If you have 50% of the
  154. population in Industry, half of the planet's population will work in Industry.
  155. Half of the planet's production will NOT be Industry Units.
  156.  
  157.     A planet's production is modified by the Industry Level of a planet.
  158. The formula for production is...
  159.  
  160. Ind. Units = Population / 1000 * Square Root of Industry Level
  161.  
  162. Tech. Units = Pop / 2500 * Square Root of Industry Level
  163.  
  164.  
  165. Industrial level of your planets can be raised to a maximum of the square root
  166. of your tech level.
  167.  
  168.                                   G. Ships
  169.                                   ~~~~~~~~
  170.      Maintaining a strong navy is absolutely essential to winning in
  171. Dominions!.  To build ships, it takes Industry Units.  However, if you never
  172. increase your Technology Level, you will soon discover that your smaller ships
  173. are greatly outclassed by your opponent's large ships.  A balance between the
  174. size and number of ships is necessary.  The following is chart of the
  175. Technology Level and Industry Units needed to make each ship class and each
  176. ship's characteristics...
  177.                                         Ship   Damage Done on    Damage
  178. Ship Class     Tech. Level  Ind. Units  Class  Offense/Defense  Takeable  Speed
  179. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
  180. Frigate            1.0           5       Fr      1- 2    2- 4       5       3
  181. Destroyer          2.0          10       Ds      2- 4    4- 8      11       3
  182. Cruiser            4.5          20       Cr      4- 8    8-16      24       4
  183. Corvette           6.0          40       Co      5-10    5-10      20       8
  184. Battleships        8.0          40       Bs      8-16   16-32      53       5
  185. Dreadnought       12.5          80       Dn     16-32   32-64     117       5
  186. SuperDreadnought  20.0         160       SDn    32-64   64-128    257       4
  187.  
  188.     Damage Done on...tells how many structural points of damage the given class
  189. of ship can cause per round of battle.
  190.  
  191.     Damage Takeable is the amount of structural points the ship can take before
  192. being destroyed.
  193.  
  194.     Speed is the number of light years (ly) the ship will travel per game
  195. month.
  196.  
  197.     Don't send just one large ship to capture a planet.  Even if the enemy has
  198. only one Frigate he will win the battle using suicide tactics.  Always support
  199. your larger ships with smaller ones.
  200.  
  201.                                    H. Radars
  202.                                    ~~~~~~~~~
  203.     A player can build and install ONE radar station in each one of his/her
  204. planets.  The player can then "Examine" the radar screen(s) via a (new)
  205. command, (E)xamine Radars, in the Navy Management menu.  If an enemy squadron
  206. is on its way to attack a planet in which a radar station is installed, and if
  207. the squadron is within the range of the radar, a report describing the squadron
  208. is printed as a response to "Examine Radars" command.
  209.  
  210.   There are 3 classes of radars:
  211.  
  212.                    Class   Range    ind units   Tech Level
  213.                            (in ly)     cost      required
  214.                    ----------------------------------------
  215.                    Short      4        80            5.5
  216.                    Mid        8       250           12.0
  217.                    Long      12       600           20.0
  218.                    ----------------------------------------
  219.  
  220.      A player can install a longer range radar station in a planet which
  221. already has a (shorter range) station; but the shorter range radar will be
  222. dismantled (no net increase in the total number of radar stations as reported
  223. in the "Empire Status").
  224.  
  225.      If a player captures another player's planet, the radar station installed
  226. in the captured planet by its ex-ownoer, if any, will be destroyed during the
  227. fight.
  228.  
  229.  
  230.                            I. Planetary Defense Bases
  231.                            ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
  232.     A player can build PBD's on his planets for quick and cheap defense.  You
  233. will sacrifice the ability to move them for good damage done on defense.  The
  234. maximum number of PDB's that can be placed on any one planet is 2 * the square
  235. root of the Tech Level.  WARNING!  Planetary Defense Bases are no good by them
  236. selves, if attacked alone they will be captured.
  237.  
  238.                    Ind.   Defense    Damage
  239. PDB               Units   Damage    Takeable
  240.  1                 40      26-52       40
  241.  
  242. The maximum # of PDB's that can be placed on any one planet is 2 * the square
  243. root of tech level.
  244.  
  245.                                  J. Spying
  246.                                  ~~~~~~~~~
  247.     All spying is controlled from the Counterintelligence Menu.  You can get
  248. up to TEN spy reports per game month.  But, they aren't cumulative.  If you
  249. don't use them, they're lost when the Maintenence program runs.
  250.  
  251.     You can use your spy reports to spy on either planets or enemy empires.
  252. You will be given almost all the information on that subject, including
  253. populations, Tech/Ind Levels, and planet habitabilies.
  254.  
  255.     The results of your spying will be will be the status of that planet or
  256. empire as of when the Maintainance was Run.
  257.  
  258.     Spying can be done for free by your "Sensors" at a range of (Tech Level +
  259. 5) * 1.5 from any one of your planets.  If the planet is beyond this range, the
  260. cost is the Square Root of (distance between planets - spy range + 1).
  261.  
  262.                       K. The Galactic Empire and Earth
  263.                       ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
  264.     The Galactic Empire still controls nine very powerful planets.  New Earth
  265. (planet 31) is defended by a large navy.  The other eight Imperial planets,
  266. Amalthea, Trantor, Magrathea, Terminus, Ace's Place, Zarcon, Sharo and Klinzhai
  267. (planets 32 through 39, respectively) are gaurded by smaller, but still
  268. powerful
  269. navies.  Capturing any of these worlds will give a major advantage to the
  270. player
  271. that can do it.
  272.  
  273.     Somewhere in the galaxy is the lost planet of origin of mankind, Earth.  It
  274. possesses a large population and a 100% habitabilty, and is defended by only by
  275. a moderately large fleet.  It is a very valuable planet, and is on par with the
  276. power of the Imperial planets.
  277.  
  278.                                L. SCORING
  279.                                ~~~~~~~~~~
  280.  
  281. Empire Score = 30,000 times number of planets plus total population plus Navy
  282. Score.  Navy Score = total sum of ship values.  Values are as follows:
  283.  
  284.         Frigate: 100
  285.         Destroyer: 200
  286.         Cruiser: 400
  287.         Corvette: 800
  288.         Battleship: 800
  289.         Dreadnaught: 1600
  290.         SuperDreadnaught: 3200
  291.         PDB's: 750
  292.         Short Range Radar: 200
  293.         Mid Range Radar: 400
  294.         Long Range Radar: 800
  295.  
  296.