home *** CD-ROM | disk | FTP | other *** search
/ ProfitPress Mega CDROM2 …eeware (MSDOS)(1992)(Eng) / ProfitPress-MegaCDROM2.B6I / BBS / DOORS / MAZE50.ZIP / MAZEDOCS.ZIP / MAZE.DOC < prev    next >
Encoding:
Text File  |  1991-11-27  |  17.0 KB  |  366 lines

  1. ======================== File Maze.Doc ===================================
  2.  
  3.                        M A Z E   D O O R
  4.  
  5.   Release: Maze 5.0                                           January 1992
  6.    Author: Fast Fingers
  7.       BBS: The Tool Box .. TAG System .. Fido Node 1:120/181
  8.  Location: 42039 Bay Court
  9.            Sterling Heights
  10.            Michigan 48313
  11.     Phone: 313-247-0094 @ 1200/2400/9600/14400 24 hrs/day
  12.  
  13.  
  14.   SYSOP DOCUMENTATION for the MAZE door package.
  15.  
  16.   For a quick start I suggest you read SetUp.Doc first.  I know you will
  17.   want to give it a try before you read all of this boring information.
  18.  
  19.   My second piece of advice is that you print out all of the doc files that
  20.   came with the game as I bet you will want a little cross reference of the
  21.   material.
  22.  
  23.  
  24.   ===== Background: =======================================================
  25.  
  26.   My objective in writing this door was to explore some of the possibilities
  27.   available using ansi graphics to create a graphics adventure.  What I got
  28.   was a poor man's version of windows without the mouse.  But that's not to
  29.   bad for DOS over a modem.
  30.  
  31.   From the users view point the object of maze is to stay alive and find a
  32.   way out of the dungeon.  Each level of the game will take the user a day
  33.   or so to work through.  This game does allows users to interact and the
  34.   dungeon itself contains many waiting adventures.  On rare occasion the
  35.   game launches a player of its own that will try to track down and attack
  36.   the user.
  37.  
  38.   The game is supplied with 13 levels so if you do not get into creating
  39.   your own mazes that's fine.  Most users will take close to a month to work
  40.   their way out.  When they do finally escape they are rewarded, points and
  41.   verbiage, and sent back to the bottom to try again.
  42.  
  43.   The logic of the program does not contain the actual layout of the various
  44.   maze levels.  This leaves you wide open to create a variety of environments
  45.   for your users and should allow you to keep the users interest in the door.
  46.  
  47.   Each user will have a data base created with the maze data for the current
  48.   level he is exploring and his/her progress in that level.  This approach
  49.   while giving you a lot of freedom comes at the price of hard disk space to
  50.   keep the data base for both the maze and current players.
  51.  
  52.   The program utility MazeUtil.EXE comes with the distribution for you to
  53.   maintain the game's data base.  One of the things you do with this utility
  54.   is to purge old users from the game.
  55.  
  56.   You should not attempt to edit any maze files with a word processor unless
  57.   informed in this doc its ok. Many of these files are sensitive to record
  58.   length and format.
  59.  
  60.   The OpenD41.zip file contains a general utility required to turn maze into
  61.   a door.  The files contained in that file go into your BBS directory and
  62.   handle your bbs output.  The doc files included describe how to set it up
  63.   to generate the information maze needs to run in remote mode using a modem.
  64.  
  65.  
  66.   ===== Maze Files: ======================================================
  67.  
  68.   Ok, time to get into a little more technical detail.  I don't like
  69.   surprises so I thought it would be nice to identify the files that will
  70.   start to show up in your maze and mazedata directories over time.
  71.  
  72.   This door may generate the following files during execution:
  73.  
  74.   MAZE ............. Directory
  75.        
  76.     => Utility Modification Only! <=
  77.  
  78.     MAZE.LOG ....... Master user status file.
  79.     MAILCNTL.DAT ... Index file for mail.
  80.     MAILDATA.DAT ... Mail
  81.  
  82.     => May be Deleted! <=
  83.  
  84.     PATCH??.DAT .... Status of other player's in current level.
  85.     MAZE.ERR ....... Error file
  86.     JUNK.DAT ....... Temp sort file used when user escapes.
  87.  
  88.     => May be Modified! <= with Text Editor
  89.  
  90.     MAZE.CFG ....... Maze configuration file.
  91.                      Format/Options described within file.
  92.     OPENDOOR.SYS ... Maze user connection parameters and bbs info.
  93.                      Format/Options described within file.
  94.                      This file will be regenerated by OPENDOOR.EXE
  95.                      for each user call.
  96.  
  97.     => May be Modified/Deleted! <=
  98.  
  99.     BULLET ......... Text file of user rankings.       <= Possible Bulletin
  100.                      Regenerated after each call.
  101.     ESCAPES.DAT .... Text file of escapee's from maze. <= Possible Bulletin
  102.                      Added to after each escape.  If modified
  103.                      keep format intact, watch for excess comma's!
  104.     MAZE.PIC ....... An Ansi Picture of what was on the screen the
  105.                      last time a user repainted the screen.  Can be
  106.                      used to make a nice graphics demo bulletin.
  107.              
  108.   MAZEDATA ......... Subdirectory
  109.  
  110.     GAME1.DAT ...... Saved maze for user record #1 in log file.
  111.                      Do not modify and/or delete!  Old files may be
  112.                      erased using MAZEUTIL.EXE only!
  113.     GAME?.DAT ...... Etc., same as above, one for each player.
  114.  
  115.     Note: The only files needed in the MAZEDATA subdirectory are those
  116.           that have ".dat" as their extension.
  117.  
  118.  
  119.   ===== General Logic Description: =======================================
  120.  
  121.   Your BBS will create a file describing what it knows about the on-line
  122.   user and call your batch file .. Maze.bat or whatever.  This batch file
  123.   calls OpenDoor.exe to convert your bbs output (dorinfo1.def or pcboard.sys)
  124.   data into a file (in your bbs directory) called opendoor.sys.  Now your
  125.   batch file copies opendoor.sys into the maze directory, switches to the
  126.   maze directory and calls maze.exe.  Details in doc file for OpenD41.zip.
  127.  
  128.   --- Time Out ---
  129.  
  130.   99% of the problem calls and letters I get center around getting this
  131.   turkey up and running in remote mode.  Things go great in local mode but
  132.   it falls apart for a remote caller.  The problems always center around
  133.   what your batch file does just before it calls Maze.exe.  So do read
  134.   the OpenDoor.Doc file before calling for help, save yourself a dime.
  135.  
  136.   Cross Reference Time:
  137.  
  138.     See the file called Problems.Doc if this happens to you before you
  139.     throw the whole thing out in flushtration.
  140.  
  141.   --- Time In ---
  142.  
  143.  
  144.   The program MAZE.EXE reads OPENDOOR.SYS file and determines how to attach
  145.   the user.  It then checks the MAZE.CFG and MAZE.LOG file for how to run.
  146.   The program then passes control to the main game logic.  As MAZE.EXE is
  147.   running it may play the theme from the Lone Ranger so the sysop can tell
  148.   the door is being activated.
  149.  
  150.   MAZE.EXE looks for a data file for the user.  For example, for
  151.   "Fast Fingers" the file might be "Game1.dat".  If the file exists then
  152.   the game is restored to the same condition as when the user last visited
  153.   the door.  If the user is on for the first time he is teleported into the
  154.   deepest level of the maze, input into MAZE.CFG file, at the location the
  155.   designer specified when he created that level by using an "X".
  156.  
  157.   The local area, 3 columns wide and 3 rows deep, is displayed around that
  158.   user position and a smiley face is displayed on the screen at the user
  159.   location.
  160.  
  161.   By using the arrow keys, on the number keyboard, the user may move
  162.   anywhere within the room.  As he moves the new area around the player will
  163.   be added to the display.  If the user is carrying a torch the area
  164.   displayed around the moving player is larger.  In addition he will
  165.   sometimes see a "!", 15% odds, which is something bad that will happen
  166.   when he steps on that spot.
  167.  
  168.   --- Time Out ---
  169.  
  170.   For the following paragraph to make any sense you will have to use the
  171.   mazeutil and take a peek at a maze level, say #13 to see all the strange
  172.   stuff that turns into some action if the user gets close to it.
  173.  
  174.   Cross Reference time:
  175.  
  176.     Take a look at the MakeMaze.doc file to see what all these strange
  177.     characters do.  Keep in mind you can change/relocate them if you want.
  178.     After all you are the dungeon master!  <grin> .. feel in control yet?
  179.  
  180.   --- Time In ---
  181.  
  182.   The letters, adventures in the maze?.dat file are not displayed to the
  183.   user.  Instead as he/she approaches these locations a "?" will be
  184.   displayed.  When the user moves the program looks for what is under the
  185.   new user position.  If some letter then that corresponding adventure
  186.   takes place and the adventure is removed from the maze and sight of the
  187.   user so it can not be repeated.
  188.  
  189.   A user is not allowed to step on the wall surrounding a room.  He can
  190.   however step through a gap in the wall, called a doorway, onto a path.
  191.   No adventures exist on a path and a user may not leave a path unless he
  192.   is stepping into a room.
  193.  
  194.   While stepping into a room he can have his torch blown out or in fact the
  195.   door may be locked and it will not open unless he has a key, even then the
  196.   key can break in the rusty old lock.
  197.  
  198.   Somewhere in each level of the maze is one "U" and one "D" which are
  199.   stairways.  When a user steps on one of these he's put on the associated
  200.   level.  Assuming you are on level 5, stepping on an "U" will take you
  201.   to level 4 at the location of the "D" on that level.  Keep in mind the
  202.   sun shines at level 0.
  203.  
  204.   MazeUtil.exe has scanned and build into the maze data bases each character
  205.   and these data files have the location of stairs and where a user should
  206.   start, in a room, if he dies and is teleported into the maze level.
  207.  
  208.   The types of items the user can step on fall into one of the following
  209.   categories:
  210.  
  211.    Supplies ... Food, Water, Lit Torch, Brass Key, Old Shovel, Red Flare.
  212.    Weapons .... Knife, Dagger, Sword, Club, Spear.
  213.    Defense .... Armor, Helmet, Horse, Magic Charm.
  214.    Treasures .. Gold, Pearls, Gems, Diamonds, Coins.
  215.    A Player ... You may Attack, Teleport, R/W Mail, Identify, or peek
  216.                 at his/her inventory.
  217.    Adventures . Drink, Eat, Robbery, Locked Doors, Trivia Treasure Chests,
  218.                 Attacks by a Wild Boar and an interesting encounter with
  219.                 a Horny Princess.
  220.    Black
  221.    Knight ..... Bit Bucket may occasionally play also.  He is the Black
  222.                 Knight and is very aggressive.
  223.  
  224.   --- Time Out ---
  225.  
  226.   If you have somebody you really don't like, you, DUNGEON MASTER SYSOP,
  227.   can use the sysop function keys identified on line 25 (to you only) to
  228.   launch an immediate attack by the Black Knight at any time and frequency.
  229.  
  230.   --- Time In ---
  231.  
  232.   When the user has all the items of a category then the "?" display for
  233.   the category will be disabled and nothing will happen if the user steps
  234.   on that spot.  Immediately after satisfying a category however a message
  235.   will be displayed giving some hair raising story of something bad that
  236.   happened to the last player that passed by that location.
  237.  
  238.   To attack or teleport over another user the player must occupy a position
  239.   next to them.  For an attack a player must have some weapons.  The odds
  240.   are calculated as follows: 25% for A (player), 25% for B (old player) and
  241.   50% as a function of the attacker's offensive weapons and the defenders
  242.   defensive weapons.  A horse is considered both offensive and defensive and
  243.   counts double.  A magic sword is offensive and counts triple.
  244.  
  245.   During a teleport command there is a 10% chance that the player will be
  246.   teleported lower into the maze.  When successful they end up on top of the
  247.   other player and may then continue on their way.  This is useful when the
  248.   old player is blocking a path or approach to a stairway.
  249.  
  250.   If another player is attacked the offensive and defensive strength of
  251.   each player is considered when calculating the random outcome.  The loser
  252.   of each round will lose something.  First attack is by current player, but
  253.   the other player will then attack back if he has the strength.
  254.  
  255.   If the other player is defeated he is removed from the maze and flagged for
  256.   a teleport lower into the maze upon his next return to the game.  He will
  257.   be cloaked from view so he can not be zapped again until he has played.
  258.   Players ending their turn in doorways, over a teleport spot or on a stair
  259.   way are also cloaked to eliminate congestion at these critical points.
  260.  
  261.   The most frequent adventure is to find a "Trivia Treasure" if it is
  262.   buried the user must be carrying a shovel to get at it.  To open the
  263.   treasure and get the associated door points a trivia question must be
  264.   answered correctly.  The user is told how many characters are in the
  265.   answer and if he answers the question incorrectly he/she is told the
  266.   correct answer.
  267.  
  268.   --- Time Out ---
  269.  
  270.   The game installs with what I call the simple set of Trivia questions.
  271.   Included for your pleasure is another set much more difficult.  It also
  272.   resides in the directory MazeData and is called HardTriv.dat.  Renaming
  273.   that file MazeTriv.dat will install the hard questions.
  274.  
  275.   You may want to save the original MazeTriv.dat somewhere just in case.
  276.  
  277.   --- Time In ---
  278.  
  279.   The program keeps track of which questions have already been asked and
  280.   will not allow any to be repeated during a single session of the game.
  281.   The maximum number of questions allowed in the data base is 250.  See the
  282.   included file, MazeTriv.dat in directory MazeData, for format of questions,
  283.   note the first line must represent the total number of questions and each
  284.   line following may only have one "," in it!
  285.  
  286.  
  287.   ===== General Notes: ===================================================
  288.  
  289.   The Maze.CFG file instructs you on how to taylor the code for your system.
  290.   It may be modified with your favorite text word processor, just follow the
  291.   instructions and keep the records in their current logical order.  The
  292.   files MAZE.CFG and OPENDOOR.SYS are automatically created the first time
  293.   you locally run the game.
  294.  
  295.   --- Time Out ---
  296.  
  297.   Maze.CFG is where you put in your Sysop Name, turn off the blasted music,
  298.   and tell maze if you are running a locked baud operation.
  299.  
  300.   --- Time In ---
  301.  
  302.   If any errors occur during execution they are logged by user, date,
  303.   time, line # and error type into a file named MAZE.ERR  You may
  304.   wish to check this file out for any serious errors by printing it out.
  305.   I expect you will find that most of the logged problems are simply users
  306.   who have gone asleep at their terminals.
  307.  
  308.   A Maze feature allowing mail to/from the SYSOP causes the game to keep
  309.   this dummy user in the game.  The SYSOP user will always be cloaked so
  310.   other players may not locate/attack him/her.  He may play however and
  311.   his information will be kept just like anyone else and you may do normal
  312.   clean up duties on this record with MazeUtil.exe.  A flag at the bottom
  313.   of the screen if SysOpSnoop is activated will indicate if any mail is
  314.   currently waiting that is addressed to the SysOp.
  315.  
  316.  
  317.   When in LOCAL mode, started with a command line input like:
  318.  
  319.   C:\BBS\GAMES\MAZE> maze.exe local joe blow
  320.  
  321.   The name of the SysOp is whatever you put in the maze.CFG file.  So if
  322.   you changed the CFG file to set up the SysOp name as Joe Blow and then
  323.   used the game in local mode you would be recognized as the SysOp and could
  324.   read/write SysOp mail to users from the maze game rather than mazeutil.exe
  325.  
  326.   If the command line is not used to run the game then all info is picked
  327.   up from the file OpenDoor.SYS created by OpenDoor.EXE, this includes the
  328.   name of the SysOp!  This should normally not be a problem but if you use
  329.   a different sysop name on the bbs than you put in the Maze.CFG file I
  330.   thought you might want to know this little twist as it could cause you
  331.   some confusion.  BOY I WONDER WHAT I JUST SAID?  <grin>
  332.  
  333.   In addition to monitoring the status of the modem to allow exiting
  334.   back to the bbs if something goes west, like a loss of a user connect
  335.   signal on the monitored com port, the program also monitors two other
  336.   clock timers.  Both of these can be controlled in the CFG file.
  337.  
  338.   --- Time Out ---
  339.  
  340.   If you want to know what my program thinks the maze.cfg file is setup
  341.   to do right now try the Maze.CFG status review command in MazeUtil.exe
  342.  
  343.   This is a great way to debug a problem if you have been playing around
  344.   the maze.cfg file.
  345.  
  346.   --- Time In ---
  347.  
  348.   One of these clocks starts at zero each time the user is requested to
  349.   input something and logs him/her off after X seconds, where the default
  350.   is 180 seconds of no response.  The second clock monitors the total time
  351.   the user has been playing MAZE today.  The default here is to kick
  352.   the user back to the bbs after 30 minutes in this door.
  353.  
  354.   You may find the language a little abuse at times, no "Dirty" words are
  355.   used but Bit Bucket does like to raze the callers when they do something
  356.   really stupid.  I also had a little fun with the Horny Princess routine
  357.   and if you find it offensive then simply take out all the "h"'s in the
  358.   raw maze data and run them all through MazeUtil.exe's converter again.
  359.  
  360.   There was nothing in this file you really need to know but I thought it
  361.   would be more fun to wait until now to tell you that as I love to talk
  362.   it up about one of my favorite developments.
  363.  
  364.   ====================== End of Maze.doc =================================
  365.  
  366.