home *** CD-ROM | disk | FTP | other *** search
/ ProfitPress Mega CDROM2 …eeware (MSDOS)(1992)(Eng) / ProfitPress-MegaCDROM2.B6I / BBS / DOORS / EGAPITD1.ZIP / EGATERM.DOC < prev    next >
Encoding:
Text File  |  1991-08-31  |  39.2 KB  |  1,519 lines

  1.  
  2.  
  3.  
  4.  
  5.  
  6.  
  7.                                                                           1
  8.  
  9.  
  10.  
  11.  
  12.  
  13.  
  14.  
  15.  
  16.  
  17.  
  18.  
  19.  
  20.  
  21.  
  22.  
  23.  
  24.  
  25.  
  26.  
  27.  
  28.                                  T H E   P I T  V2.00
  29.                                 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
  30.  
  31.                                 EGA TERMINAL INTERFACE
  32.  
  33.                                     PLAYERS MANUAL
  34.  
  35.                                Written by Michael Duff
  36.  
  37.                      Copyright 1990-91 by MIDAS TOUCH SOFTWARE, 
  38.                                  all rights reserved.
  39.  
  40.                          Copyright 1990-91 by James R. Berry,
  41.                                  all rights reserved.
  42.  
  43.  
  44.  
  45.  
  46.  
  47.  
  48.  
  49.  
  50.  
  51.  
  52.  
  53.  
  54.  
  55.  
  56.  
  57.  
  58.  
  59.  
  60.  
  61.  
  62.  
  63.  
  64.  
  65.  
  66.  
  67.  
  68.  
  69.  
  70.  
  71.  
  72.  
  73.                                                                           2
  74.  
  75.                                      Introduction
  76.  
  77.                Welcome to The Pit 2.00, the latest release from Midas Touch
  78.           Software.  This document has been prepared with the new player in
  79.           mind.  It explains step by step by step how to play, with special
  80.           attention to new features introduced in this version.
  81.  
  82.                                   Game Introduction
  83.  
  84.                Regal City had a problem.  Thieves and vagrants owned the
  85.           streets, tormenting honest merchants and ambushing visitors.  And
  86.           if that weren't bad enough, those few honest citizens that could
  87.           swing swords were teaming up into gangs of vigilantes, adding to
  88.           the violence.
  89.  
  90.                In a fit of desperation, King Reginald Hornbluff cleared out
  91.           the dust and debris from the town square and constructed a huge
  92.           arena.  Then, he issued an invitation for the thieves and
  93.           vigilantes to meet in the town square and settle their
  94.           differences publicly.  This appealed to the egos of both groups;
  95.           they agreed to appear.  
  96.  
  97.                On the night of the big event, the stands were packed with
  98.           innocent townspeople wanting revenge.  King Hornbluff was not a
  99.           stupid man, he charged the townspeople 3 gold pieces a head to
  100.           watch the fight and sold sausages and beer at an outrageous
  101.           markup.
  102.  
  103.                The first battle between the thieves and the vigilantes was
  104.           bloody, violent, and extremely profitable.  So profitable in
  105.           fact, Hornbluff scheduled a rematch.
  106.  
  107.                As time passed, the duels in the arena became more and more
  108.           popular.  Young men who would have turned to thievery now became
  109.           gladiators, earning fame, glory, and no small amount of gold.
  110.  
  111.                Hornbluff sent his men to capture monsters from the
  112.           surrounding territory to challenge these warriors.  After many
  113.           years, Hornbluff added dungeons to keep all of his pets.
  114.  
  115.                Today Regal City is a legend.  Warriors come from all around
  116.           for a chance at honor, glory, and a quick buck.  Hornbluff's
  117.           Arena, known simply as The Pit, features battles between some of
  118.           the strangest and most powerful creatures in the land.  
  119.  
  120.                Rumor has it that even the Gods themselves will visit to
  121.           smash foolish mortals wishing to challenge them.  
  122.  
  123.                These fights are profitable, but usually very short.
  124.  
  125.                And that's where you come in:  a lowly farmer's boy ready to
  126.           seek his fortune in Regal City.  You've done odd jobs along the
  127.  
  128.  
  129.  
  130.  
  131.  
  132.  
  133.  
  134.  
  135.  
  136.  
  137.  
  138.  
  139.                                                                           3
  140.  
  141.           way, sweeping stables and tending livestock, and you've saved
  142.           every penny for a sword and armor once you get there.
  143.  
  144.                Maybe one day you'll become one of the true legends, an
  145.           Immortal.  Or perhaps just a dark spot on the floor to be swept
  146.           away with the sawdust.
  147.  
  148.                Either way, it's in your hands.
  149.  
  150.  
  151.  
  152.  
  153.  
  154.  
  155.  
  156.  
  157.  
  158.  
  159.  
  160.  
  161.  
  162.  
  163.  
  164.  
  165.  
  166.  
  167.  
  168.  
  169.  
  170.  
  171.  
  172.  
  173.  
  174.  
  175.  
  176.  
  177.  
  178.  
  179.  
  180.  
  181.  
  182.  
  183.  
  184.  
  185.  
  186.  
  187.  
  188.  
  189.  
  190.  
  191.  
  192.  
  193.  
  194.  
  195.  
  196.  
  197.  
  198.  
  199.  
  200.  
  201.  
  202.  
  203.  
  204.  
  205.                                                                           4
  206.  
  207.  
  208.           Loading the EGA Interface
  209.           ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
  210.  
  211.                Be sure you've read the installation material for your
  212.           interface before you try and play.  The Install.DOC will give you
  213.           step by step instructions on setting up an external protocol with
  214.           your communications program.
  215.  
  216.                Once you've set it up, just go into the online games section
  217.           of your host BBS, select The Pit and wait for the game to tell
  218.           you to activate your interface.
  219.  
  220.                From there, it's just like downloading a file.  Press PgDwn
  221.           and select EGATERM.  The batch file included for your
  222.           communications package will automatically make enough room in
  223.           memory to run the interface.
  224.  
  225.  
  226.  
  227.  
  228.  
  229.  
  230.  
  231.  
  232.  
  233.  
  234.  
  235.  
  236.  
  237.  
  238.  
  239.  
  240.  
  241.  
  242.  
  243.  
  244.  
  245.  
  246.  
  247.  
  248.  
  249.  
  250.  
  251.  
  252.  
  253.  
  254.  
  255.  
  256.  
  257.  
  258.  
  259.  
  260.  
  261.  
  262.  
  263.  
  264.  
  265.  
  266.  
  267.  
  268.  
  269.  
  270.  
  271.                                                                           5
  272.  
  273.                                     Using a Mouse
  274.                                     ~~~~~~~~~~~~~
  275.  
  276.                First of all, make sure your mouse is properly installed on
  277.           your machine.
  278.  
  279.                The interface will automatically detect any Microsoft
  280.           compatible mouse.  Unfortunately, this function only works
  281.           properly with three button mice.  If you have a two-button mouse,
  282.           it will work for moving around the screen, but you may be missing
  283.           a combat function that has been assigned to a third button.
  284.  
  285.                All objects with a letter beside them are "clickable", and
  286.           of course, you can always click on menu items.
  287.  
  288.                In addition, many objects throughout the game can be
  289.           selected by clicking on them graphically.  For example, in the
  290.           gambling screen, you can click on the appropriate game and go
  291.           right to it.
  292.  
  293.                You can also click on the red bar to pan back and forth
  294.           graphically.
  295.  
  296.                In combat, you can use the mouse to navigate by watching the
  297.           arrow.  The first button allows you to move, the second button
  298.           attacks with a hand weapon, and the third button fires your
  299.           missile weapon.
  300.  
  301.  
  302.  
  303.  
  304.  
  305.  
  306.  
  307.  
  308.  
  309.  
  310.  
  311.  
  312.  
  313.  
  314.  
  315.  
  316.  
  317.  
  318.  
  319.  
  320.  
  321.  
  322.  
  323.  
  324.  
  325.  
  326.  
  327.  
  328.  
  329.  
  330.  
  331.  
  332.  
  333.  
  334.  
  335.  
  336.  
  337.                                                                           6
  338.  
  339.                             AdLib and Soundblaster Support
  340.                             ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
  341.  
  342.                The EGA Interface is fully compatible with AdLib and
  343.           Soundblaster.  The program automatically detects these features
  344.           and activates the music and sound effects as soon as you start
  345.           the program.
  346.  
  347.                We think you'll be impressed.
  348.  
  349.  
  350.  
  351.  
  352.  
  353.  
  354.  
  355.  
  356.  
  357.  
  358.  
  359.  
  360.  
  361.  
  362.  
  363.  
  364.  
  365.  
  366.  
  367.  
  368.  
  369.  
  370.  
  371.  
  372.  
  373.  
  374.  
  375.  
  376.  
  377.  
  378.  
  379.  
  380.  
  381.  
  382.  
  383.  
  384.  
  385.  
  386.  
  387.  
  388.  
  389.  
  390.  
  391.  
  392.  
  393.  
  394.  
  395.  
  396.  
  397.  
  398.  
  399.  
  400.  
  401.  
  402.  
  403.                                                                           7
  404.  
  405.  
  406.                                     Screen Layout
  407.                                     ~~~~~~~~~~~~~
  408.                The basic screen of The Pit is divided into 3 basic areas. 
  409.           The Player Information Box, the Visual Display Area, and the
  410.           Command List.  Occasionally the game will you use pop up windows
  411.           to display information.  For example, selecting the Instructions
  412.           option will change the top half of the game to context-sensitive
  413.           help.
  414.  
  415.           Player Information Box
  416.           ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
  417.                In the upper left corner of the screen is the Player
  418.           Information Box.  It looks like this:
  419.  
  420.                                             YOU                    
  421.                                           JOHN DOE                 
  422.                               HAND WEAPON Hands                    
  423.                              RANGE WEAPON None                     
  424.                                     ARMOR Loin Cloth               
  425.                               PROJECTILES None HEALTH   20(  20)   
  426.                                     LEVEL 1                        
  427.                                     SCORE 000000000                
  428.                               ATTKS/PHASE 1                        
  429.                                      WINS 0       LOSSES 0         
  430.                                 WIN RATIO 0.00%                    
  431.                              GOLD IN HAND 00000000 GOLD PIECES     
  432.                              GOLD IN BANK 00000000 GOLD PIECES     
  433.                                                                    
  434.  
  435.           Each line tells you something about your character's
  436.           capabilities:
  437.  
  438.           Hand Weapon
  439.           ~~~~~~~~~~~
  440.           This is the weapon you use at close range.  You can only have one
  441.           hand weapon at a time.
  442.  
  443.           Range Weapon
  444.           ~~~~~~~~~~~~
  445.           This is your long range weapon.  You can only have one of these
  446.           also.
  447.  
  448.           Armor
  449.           ~~~~~
  450.           This is the type of armor your character has to protect him from
  451.           attack.  Better types of armor offer better protection.
  452.  
  453.           Projectiles
  454.           ~~~~~~~~~~~
  455.  
  456.  
  457.  
  458.  
  459.  
  460.  
  461.  
  462.  
  463.  
  464.  
  465.  
  466.  
  467.  
  468.  
  469.                                                                           8
  470.  
  471.           This is the number of arrows or other projectiles you currently
  472.           have on you.  Remember, when you're out of projectiles, you can't
  473.           use your ranged weapon.
  474.  
  475.           Health
  476.           ~~~~~~
  477.           When opponents hit you they do damage and subtract from your
  478.           health.  When your health is 0, then you're character is dead. 
  479.           The number in parenthesis is the total amount of health your
  480.           character has when he is fully healed.  The number outside of
  481.           parenthesis is your current health.
  482.  
  483.           Level
  484.           ~~~~~
  485.           Your level in the game reflects your power level in relation to
  486.           all the other players.  The higher the better.  It is adjusted by
  487.           your score, which is raised by killing monsters and other
  488.           players.
  489.  
  490.           Score
  491.           ~~~~~
  492.           This is your total score in the game.  The higher your score, the
  493.           higher your level.  It is increased by killing monsters and other
  494.           players.  The amount of gold and magic you have does not affect
  495.           your score.
  496.  
  497.           Attks/Phase
  498.           ~~~~~~~~~~~
  499.           This number determines how many times you can attack per phase of
  500.           combat, and how many times you can move.  It increases as you go
  501.           up levels.
  502.  
  503.           Wins
  504.           ~~~~
  505.           The game keeps track of how many times you win at combat.  It
  506.           helps determine your place in the rank listing.
  507.  
  508.           Losses
  509.           ~~~~~~
  510.           And of course, it also keeps track of how many combats you loose.
  511.  
  512.           Win Ratio
  513.           ~~~~~~~~~
  514.           This is a percentage based on your wins and losses, it's a good
  515.           way to tell how well you're doing in the game.  If you have a low
  516.           ratio, you may consider fighting weaker opponents to boost it.
  517.  
  518.           Gold in Hand
  519.  
  520.           This is the amount of gold you're carrying.  Be sure to put it in
  521.           the bank before you exit the game, or an opponent that kills you
  522.           can take it.
  523.  
  524.  
  525.  
  526.  
  527.  
  528.  
  529.  
  530.  
  531.  
  532.  
  533.  
  534.  
  535.                                                                           9
  536.  
  537.           Gold In Bank
  538.  
  539.           This is the amount of gold you have safe in the bank.
  540.  
  541.  
  542.           Visual Display Area
  543.           ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
  544.                This section shows you graphically what's going on in the
  545.           game.  It has displays for all of the various places you can go.
  546.  
  547.  
  548.  
  549.  
  550.  
  551.  
  552.  
  553.  
  554.  
  555.  
  556.  
  557.  
  558.  
  559.  
  560.  
  561.  
  562.  
  563.  
  564.  
  565.  
  566.  
  567.  
  568.  
  569.  
  570.  
  571.  
  572.  
  573.  
  574.  
  575.  
  576.  
  577.  
  578.  
  579.  
  580.  
  581.  
  582.  
  583.  
  584.  
  585.  
  586.  
  587.  
  588.  
  589.  
  590.  
  591.  
  592.  
  593.  
  594.  
  595.  
  596.  
  597.  
  598.  
  599.  
  600.  
  601.                                                                          10
  602.  
  603.                                       MAIN MENU
  604.                                       ~~~~~~~~~
  605.  
  606.           <W> Weapons/Arms Shop:   This command takes you to the weapons
  607.                                    shop where you can buy and sell weapons
  608.                                    and armor of all kinds.
  609.  
  610.           <*> Healer:              This command can save your life.  When
  611.                                    your health is low just go visit the
  612.                                    healer to be restored.  But, as we all
  613.                                    know, doctor's don't work cheap.
  614.  
  615.           <T> Tavern          This command takes you to the Tavern where an
  616.                               intrepid young adventurer can get drunk,
  617.                               lucky, beaten and robbed all in the same
  618.                               place.  Strange and wonderful things happen
  619.                               in the tavern, if you think dodging thieves
  620.                               is worth it.
  621.  
  622.           <M> Magic Shop      This is where the truly wealthy can buy magic
  623.                               items.
  624.  
  625.           <A> Arena           This letter takes you into The Pit itself.
  626.  
  627.           <G> Gambling Hall        It's almost as easy to lose money in
  628.                                    gambling hall as it is in the Tavern,
  629.                                    but you'll have a lot more fun in the
  630.                                    process.
  631.  
  632.           <C> Challenge Player     The most popular option in The Pit. 
  633.                                    Remember you can only challenge one
  634.                                    player per play.  It's always a good
  635.                                    idea to <V> View a player before you
  636.                                    take him on.
  637.  
  638.           <V> View Another Player  For enough gold you can see the Player
  639.                                    Information Screen for another player. 
  640.                                    The more dangerous they are, the more it
  641.                                    will cost.
  642.  
  643.           <L> Log of Battles  This option lets you see who has been killing
  644.                               who for the past couple of days.
  645.  
  646.           <S> Suicide              An option for the truly desperate.  Any
  647.                                    character truly disgusted with his
  648.                                    station in life may choose to end it
  649.                                    with this command.
  650.  
  651.           <+> Put Gold In Bank     It's always best to put your gold in the
  652.                                    bank before you quit the game.  If you
  653.                                    are defeated with gold in your hand,
  654.                                    your opponent can take it.
  655.  
  656.  
  657.  
  658.  
  659.  
  660.  
  661.  
  662.  
  663.  
  664.  
  665.  
  666.  
  667.                                                                          11
  668.  
  669.           <-> Take Gold From Bank  You'll need to have your gold in hand
  670.                                    before you try and spend it at any of
  671.                                    the various locations.
  672.  
  673.           <O> Change Options  This lets you change optional info about your
  674.                               character and configure the game to your
  675.                               personal taste.
  676.  
  677.           <I> Instructions         This command pops up the context-
  678.                                    sensitive help screens.
  679.  
  680.           <R> Redraw Screen        This command redraws the screen in case
  681.                                    of line noise or other distortion.
  682.  
  683.  
  684.  
  685.  
  686.  
  687.  
  688.  
  689.  
  690.  
  691.  
  692.  
  693.  
  694.  
  695.  
  696.  
  697.  
  698.  
  699.  
  700.  
  701.  
  702.  
  703.  
  704.  
  705.  
  706.  
  707.  
  708.  
  709.  
  710.  
  711.  
  712.  
  713.  
  714.  
  715.  
  716.  
  717.  
  718.  
  719.  
  720.  
  721.  
  722.  
  723.  
  724.  
  725.  
  726.  
  727.  
  728.  
  729.  
  730.  
  731.  
  732.  
  733.                                                                          12
  734.  
  735.                                        SUBMENUS
  736.  
  737.                                   Weapons/Arms Shop
  738.                                   ~~~~~~~~~~~~~~~~~
  739.  
  740.           <H> Buy Hand Weapon
  741.           <R> Buy Ranged Weapon
  742.           <P> Buy Projectiles Just select the appropriate letter for the
  743.                               item you want to buy, and you'll end up in
  744.                               the Buy Menu.  Just arrow down to the item
  745.                               you want to buy and press <B> to purchase it
  746.                               or <H> to haggle for a lower price.  You can
  747.                               only attempt to haggle three times before the
  748.                               storekeeper kicks you out.
  749.  
  750.           <Z> Sell Hand Weapon
  751.           <W> Sell Ranged Weapon
  752.           <C> Sell Armor      These commands let you trade in your
  753.                               equipment for gold.  Pressing the appropriate
  754.                               letter will pop up the sell window where you
  755.                               will be offered a price for your item.  You
  756.                               can <A> Accept, <R> Refuse, or <H> Haggle for
  757.                               a higher price.
  758.  
  759.           <I> Instructions         This command replaces the top half of
  760.                                    your screen with the context-sensitive
  761.                                    help screens.
  762.  
  763.           <+> Deposit Gold         This command is provided so you can put
  764.                                    your gold away after your purchases.
  765.  
  766.           <-> Extract Gold         This command lets you take old gold from
  767.                                    the bank without leaving the shop. 
  768.                                    Storekeeper courtesy.
  769.  
  770.           Buy Menu
  771.           ~~~~~~~~
  772.  
  773.           This menu comes up whenever you choose to buy an item.  Just
  774.           arrow to the appropriate item and press <B> and the gold will
  775.           automatically be subtracted from your account.
  776.  
  777.           You can also press <H> to try for a lower price.  If you haggle
  778.           more than three times the storekeeper will kick you out.
  779.  
  780.           And, as always, <I> will bring up this help screen.
  781.  
  782.  
  783.  
  784.  
  785.  
  786.  
  787.  
  788.  
  789.  
  790.  
  791.  
  792.  
  793.  
  794.  
  795.  
  796.  
  797.  
  798.  
  799.                                                                          13
  800.  
  801.  
  802.                                      Healing Shop
  803.                                      ~~~~~~~~~~~~
  804.  
  805.           <A> All Wounds      This command will restore your character to
  806.                               full Health.  Make sure you have enough gold
  807.                               in hand to cover it.
  808.  
  809.           (S) Some Wounds          This command will give you an input
  810.                                    space at the top of the healer's pop up
  811.                                    window asking how much you would like to
  812.                                    have healed.  It also shows the maximum
  813.                                    number of points you can afford to
  814.                                    restore.
  815.  
  816.           <P> Poison Cured         Obviously, this command cures you of
  817.                                    being poisoned.
  818.  
  819.           <D> Disease Cured        And this one cures you of having a
  820.                                    disease.
  821.  
  822.  
  823.  
  824.  
  825.  
  826.  
  827.  
  828.  
  829.  
  830.  
  831.  
  832.  
  833.  
  834.  
  835.  
  836.  
  837.  
  838.  
  839.  
  840.  
  841.  
  842.  
  843.  
  844.  
  845.  
  846.  
  847.  
  848.  
  849.  
  850.  
  851.  
  852.  
  853.  
  854.  
  855.  
  856.  
  857.  
  858.  
  859.  
  860.  
  861.  
  862.  
  863.  
  864.  
  865.                                                                          14
  866.  
  867.                                         Tavern
  868.                                         ~~~~~~
  869.  
  870.           This area is meant to be explored.  Just have a few drinks and
  871.           wait for the excitement.  
  872.  
  873.           One hint:  When someone tries to steal from you, you will see a
  874.           rapidly moving bar appear on the screen.  Your objective is to
  875.           press any key at the exact moment the moving bar meets the yellow
  876.           line.
  877.  
  878.           If you time it just right, you can catch the thief before he robs
  879.           you.
  880.  
  881.           Good Luck!
  882.  
  883.  
  884.  
  885.  
  886.  
  887.  
  888.  
  889.  
  890.  
  891.  
  892.  
  893.  
  894.  
  895.  
  896.  
  897.  
  898.  
  899.  
  900.  
  901.  
  902.  
  903.  
  904.  
  905.  
  906.  
  907.  
  908.  
  909.  
  910.  
  911.  
  912.  
  913.  
  914.  
  915.  
  916.  
  917.  
  918.  
  919.  
  920.  
  921.  
  922.  
  923.  
  924.  
  925.  
  926.  
  927.  
  928.  
  929.  
  930.  
  931.                                                                          15
  932.  
  933.                                     Gambling Hall
  934.                                     ~~~~~~~~~~~~~
  935.  
  936.           Occasionally, after a long day of violence and gore, characters
  937.           may feel lucky.  The Gambling Hall lets you risk a few of your
  938.           hard-earned gold pieces on games of chance.  You can choose
  939.           between:
  940.  
  941.           <J> Blackjack
  942.           <P> 5 Card Stud Poker
  943.           <R> Roulette
  944.           <C> Craps
  945.           <O> One Arm Bandit (Slot Machines).
  946.  
  947.           The program follows typical casino rules for these games.  Just
  948.           remember, the odds are always with the house.
  949.  
  950.  
  951.  
  952.  
  953.  
  954.  
  955.  
  956.  
  957.  
  958.  
  959.  
  960.  
  961.  
  962.  
  963.  
  964.  
  965.  
  966.  
  967.  
  968.  
  969.  
  970.  
  971.  
  972.  
  973.  
  974.  
  975.  
  976.  
  977.  
  978.  
  979.  
  980.  
  981.  
  982.  
  983.  
  984.  
  985.  
  986.  
  987.  
  988.  
  989.  
  990.  
  991.  
  992.  
  993.  
  994.  
  995.  
  996.  
  997.                                                                          16
  998.  
  999.                                         Arena
  1000.                                         ~~~~~
  1001.  
  1002.           This is it.  Hornbluff's Arena.  The Pit itself.  When you enter,
  1003.           the first thing you'll need to do is choose your opponent.
  1004.  
  1005.           Here are the types of opponents, listed in order of difficulty:
  1006.  
  1007.           <T> Trainees
  1008.           <W> Warriors
  1009.           <M> Humanoid Monsters
  1010.           <V> Veterans
  1011.           <C> Creatures
  1012.           <U> Undead Monsters
  1013.           <E> Elven Warriors
  1014.           <S> Sorcerers
  1015.           <H> Heroes
  1016.           <R> Random Encounters
  1017.           <N> Norse Gods
  1018.  
  1019.           You also have some other options in The Arena.
  1020.  
  1021.           <+> Deposit Gold         This lets you store your gold safely for
  1022.                                    your next of kin.
  1023.  
  1024.           <-> Extract Gold         You can also take out gold should you
  1025.                                    need it.
  1026.  
  1027.           <*> Visit Healer         This takes you to the Healer Submenu
  1028.                                    (See Above), so you can heal yourself up
  1029.                                    and get back in the action.
  1030.  
  1031.           <O> Change Options  This lets you change optional info about your
  1032.                               character and configure the game to your
  1033.                               personal taste.
  1034.  
  1035.  
  1036.  
  1037.  
  1038.  
  1039.  
  1040.  
  1041.  
  1042.  
  1043.  
  1044.  
  1045.  
  1046.  
  1047.  
  1048.  
  1049.  
  1050.  
  1051.  
  1052.  
  1053.  
  1054.  
  1055.  
  1056.  
  1057.  
  1058.  
  1059.  
  1060.  
  1061.  
  1062.  
  1063.                                                                          17
  1064.  
  1065.  
  1066.           Battle Menu
  1067.           ~~~~~~~~~~~
  1068.  
  1069.           Once you choose an opponent, the Visual Display Area will show
  1070.           you a graphic of the Arena placing you and your opponent in
  1071.           relation to one another.
  1072.  
  1073.           IMPORTANT:  Be sure your Number Lock is turned ON before you
  1074.           enter combat or you will have a very short career.
  1075.  
  1076.           Use the Arrow Keys to maneuver your figure around the screen.  If
  1077.           a fight is too much for you, try to maneuver your figure to the
  1078.           door.  If you make it out, you forfeit the battle, but you will
  1079.           survive.
  1080.  
  1081.           In combat, you have three options:
  1082.  
  1083.           <A> Attack with Hand Weapon
  1084.  
  1085.           You must be in the space right beside an opponent to attack him
  1086.           with a hand weapon.  This command will first ask you what
  1087.           direction you want to attack.  Just indicate the proper direction
  1088.           with your Arrow Keys.
  1089.  
  1090.           The results of your actions will appear in the Upper Right Hand
  1091.           corner of the screen above the Battle Display.
  1092.  
  1093.           <F> Fire Range Weapon
  1094.  
  1095.           You must be in a straight line from your opponent to use this
  1096.           option successfully.  This command will ask you what direction
  1097.           you want to fire.  Just use the arrow keys to indicate the proper
  1098.           direction and it will fire a missile in the right direction.  You
  1099.           must be close enough to your opponent for your weapon to hit him. 
  1100.           If you are right next to your opponent, he will automatically
  1101.           block your shot.
  1102.  
  1103.           <B> Beg for Mercy
  1104.  
  1105.           A desperate option for when you find yourself outclassed.  You
  1106.           can only beg for mercy BEFORE you have attacked your opponent. 
  1107.           After you've tried to hurt him, it's too late.
  1108.  
  1109.           If it doesn't work the first time, just keep trying and hope for
  1110.           the best.  Some opponents are more likely to give mercy than
  1111.           others.
  1112.  
  1113.  
  1114.  
  1115.  
  1116.  
  1117.  
  1118.  
  1119.  
  1120.  
  1121.  
  1122.  
  1123.  
  1124.  
  1125.  
  1126.  
  1127.  
  1128.  
  1129.                                                                          18
  1130.  
  1131.                                        Monsters
  1132.                                        ~~~~~~~~
  1133.  
  1134.           The Pit is filled with all kinds of strange and dangerous
  1135.           creatures.  Hornbluff has allowed the most common to be examined
  1136.           by scholars.  They have compiled this listing of creatures so the
  1137.           young warriors entering The Pit can have some idea what they're
  1138.           up against.
  1139.  
  1140.  
  1141.    Humanoid Monsters
  1142.    ~~~~~~~~~~~~~~~~~
  1143.    Kobold:          These runty little creatures appear to be scaled dog men of
  1144.                     approximately three feet in height. They tend to retreat
  1145.                     when their health is low. They would be considered weak
  1146.                     opponents when in small numbers. But in larger numbers they
  1147.                     can be quite lethal.
  1148.  
  1149.    Goblin:          These ugly creatures appear to be green dwarfs approximately
  1150.                     four feet in height. They are bold when their numbers are
  1151.                     great. But in smaller numbers, they tend to retreat when
  1152.                     serious damage is incurred.
  1153.  
  1154.    Orc:             These creatures appear to be six foot tall brownish green
  1155.                     pigmen. They attack viciously when given the opportunity.
  1156.                     Generally they have little respect for life, including their
  1157.                     own. They are known to fight to the death.
  1158.  
  1159.    Hobgoblin:       These creatures are larger cousins of the Goblin. They
  1160.                     appear as reddish brown giant men approximately seven feet
  1161.                     in height. They always attack boldly. But they also tend to
  1162.                     retreat when their life is at stake.
  1163.  
  1164.    Gnoll:           These monsters appear to be humans seven feet in height.
  1165.                     However, their heads are those of a hyena. They are
  1166.                     unmerciful when they attack. Many have been known to fight
  1167.                     to the death.
  1168.  
  1169.    Lizard Man:      These reptilian creatures appear as humans with scales and
  1170.                     lizard heads. They are vicious fighters, and tend to attack
  1171.                     with range weapons as well as hand weapons. They are also
  1172.                     intelligent and may occasionally fake a retreat.
  1173.  
  1174.    Bugbear:         Bugbear's appear to be seven foot tall bears with large
  1175.                     insect-like faces. They are not very smart fighters; But they
  1176.                     make up for their intellect with powerful attacking skills.
  1177.  
  1178.    Wererat:         These creatures appear to be rat men. They have the
  1179.                     quickness and natural fighting skills of a rat. But they
  1180.                     also have the intellect of a man. In large numbers these
  1181.                     monsters are quite deadly. (They are rumored to have
  1182.                     immunities to certain weapons).
  1183.  
  1184.  
  1185.  
  1186.  
  1187.  
  1188.  
  1189.  
  1190.  
  1191.  
  1192.  
  1193.  
  1194.  
  1195.                                                                                 19
  1196.  
  1197.    Ogre:            These monsters appear to be giant men approximately nine
  1198.                     feet in height. They are rather slow moving and dull witted.
  1199.                     But their tremendous strength might well surprise you.
  1200.  
  1201.    Werewolf:        These monsters are well known for their fierceness and
  1202.                     constant hunger. They appear as wolf men, and are also quite
  1203.                     skilled at fighting. (They are rumored to have immunities to
  1204.                     certain weapons).
  1205.  
  1206.  
  1207.  
  1208.  
  1209.  
  1210.  
  1211.  
  1212.  
  1213.  
  1214.  
  1215.  
  1216.  
  1217.  
  1218.  
  1219.  
  1220.  
  1221.  
  1222.  
  1223.  
  1224.  
  1225.  
  1226.  
  1227.  
  1228.  
  1229.  
  1230.  
  1231.  
  1232.  
  1233.  
  1234.  
  1235.  
  1236.  
  1237.  
  1238.  
  1239.  
  1240.  
  1241.  
  1242.  
  1243.  
  1244.  
  1245.  
  1246.  
  1247.  
  1248.  
  1249.  
  1250.  
  1251.  
  1252.  
  1253.  
  1254.  
  1255.  
  1256.  
  1257.  
  1258.  
  1259.  
  1260.  
  1261.                                                                                 20
  1262.  
  1263.  
  1264.    Ogre Mage:       These are one of the most powerful humanoid monsters that
  1265.                     can be encountered. They appear somewhat similar to their
  1266.                     distant cousins the Ogres, but that is where the similarity
  1267.                     ends. They are smart, agile, and can score a tremendous
  1268.                     amount of damage with both hand weapons and range weapons.
  1269.  
  1270.    Medusa:          These creatures have the bodies of shapely women, but they
  1271.                     have snakes instead of hair. Their greatest weapon however
  1272.                     is their horribly ugly stare. Anyone foolish enough to come
  1273.                     in contact with it can be turned to stone.
  1274.  
  1275.    Minotaur:        These creatures appear to be large humans with a bulls head.
  1276.                     They are cruel, flesh eaters. And their agility and multiple
  1277.                     hand weapon attacks make them quite deadly at short range.
  1278.  
  1279.    Troll:           Trolls are horribly deformed green walking nightmares. They
  1280.                     are somewhat human in a distant sense. But their voracious
  1281.                     appetite for human flesh makes them deadly indeed. They are
  1282.                     incredibly fast, get multiple hand attacks, and even regain
  1283.                     health while in combat. Lower level players may find these
  1284.                     monsters too much to deal with.
  1285.                   __
  1286.    Hill Giant:      |   All giants are similar. They range from fifteen feet to
  1287.    Stone Giant:     |   thirty feet in height. And they all cause a tremendous
  1288.    Frost Giant:     |-- amount of damage on any attack they make. At long range
  1289.    Fire Giant:      |   they throw boulders. And at short range they attack with
  1290.    Ettin:         __|   either fists or giant weapons.
  1291.  
  1292.    Creatures
  1293.    ~~~~~~~~~
  1294.    Giant Spider:    These creatures appear to be spiders of approximately eight
  1295.                     feet in diameter. They are fast and can inflict a poisonous
  1296.                     bite.
  1297.  
  1298.    Centaur:         These creatures appear to be horses with human torsos. They
  1299.                     tend to attack with their hoofs when at close range. And may
  1300.                     attack with range weapons at long range.
  1301.  
  1302.    Gargoyle:        These monsters appear to be stone like demons of magical
  1303.                     nature. They are intelligent hunters, and crave human flesh
  1304.                     greatly. A Gargoyle can only attack with its hand weapons,
  1305.                     but it has multiple attacks. However, they tend to retreat
  1306.                     when odds are not in their favor.
  1307.  
  1308.    Owlbear:         These creatures appear to be eight foot tall bears with
  1309.                     owl-like beaks. They are large and tend to be slow movers.
  1310.                     But they attack fiercely if they ever get within hands reach
  1311.                     of a player.
  1312.  
  1313.  
  1314.  
  1315.  
  1316.  
  1317.  
  1318.  
  1319.  
  1320.  
  1321.  
  1322.  
  1323.  
  1324.  
  1325.  
  1326.  
  1327.                                                                                 21
  1328.  
  1329.    Giant Ape:       These carnivorous apes are larger cousins of Gorillas. They
  1330.                     are intelligent hunters, and love human flesh. They are
  1331.                     relatively weak unless they are within hand weapon range of
  1332.                     a player. Range weapons are most effective on these
  1333.                     creatures.
  1334.  
  1335.    Basilisk:        These monsters appear to be eight legged reptilian lizards
  1336.                     approximately seven feet in length. They move slowly, but
  1337.                     their eyes are their deadliest weapon. If their gaze meets
  1338.                     that of a player, the player is turned to stone.
  1339.  
  1340.    Manticore:       These monsters appear to have the body of a lion, a human
  1341.                     head and bats wings. These monsters incur most of their
  1342.                     damage at long range, since they can fling multiple spikes
  1343.                     at opponents as far as 180 feet away. In large numbers these
  1344.                     creatures are virtually undefeatable.
  1345.  
  1346.    White Dragon:    This dragon is solid white and is approximately twenty four
  1347.                     feet long. It can either breath a freezing breath of cold
  1348.                     air at opponents, or move within hand weapon range and
  1349.                     attack with its claws and teeth.
  1350.  
  1351.    Hell Hound:      These creatures appear to be solid black hounds with glowing
  1352.                     red eyes. They are minions of evil and typically breath fire
  1353.                     on long range attacks.
  1354.  
  1355.    Black Dragon:    This dragon is solid black and is approximately thirty feet
  1356.                     long. It can either breath acid at opponents, or move within
  1357.                     hand weapon range and attack with its claws and teeth.
  1358.  
  1359.    Gorgon:          Gorgons appear as bull-like creatures with thick metallic
  1360.                     scales. They are quick and can cause a great deal of damage
  1361.                     when striking with their horns. However, they can also
  1362.                     breath a gas which causes all opponents breathing it to turn
  1363.                     to stone.
  1364.  
  1365.    Chimera:         Chimera are a grotesque mixture of many animals. Their hind
  1366.                     quarters are this of a goat, their fore paws are those of a
  1367.                     lion, and it has the wings of a dragon. It also has three
  1368.                     heads, a fire breathing dragon, a lion, and a goat. Needless
  1369.                     to say this creature is a walking abomination. And it can
  1370.                     cause large amounts of damage from any range.
  1371.  
  1372.    Green Dragon:    This dragon is solid green and is approximately thirty six
  1373.                     feet long. It can either breath poisonous gas at opponents,
  1374.                     or move within hand weapon range and attack with its claws
  1375.                     and teeth..
  1376.  
  1377.  
  1378.  
  1379.  
  1380.  
  1381.  
  1382.  
  1383.  
  1384.  
  1385.  
  1386.  
  1387.  
  1388.  
  1389.  
  1390.  
  1391.  
  1392.  
  1393.                                                                                 22
  1394.  
  1395.    Beholder:        These creatures appear to be floating spheres of
  1396.                     approximately six feet in diameter. They have one large eye
  1397.                     in the center of their body, and numerous eyestalks rising
  1398.                     from the top of their body. This creature is crafty, and can
  1399.                     fire a death ray forty feet away.
  1400.  
  1401.    Blue Dragon:     This dragon is solid blue and is approximately forty feet
  1402.                     long. It can either breath electricity at opponents, or move
  1403.                     within hand weapon range and attack with its claws and
  1404.                     teeth..
  1405.  
  1406.    Efreeti:         These creatures appear as large floating giants made of
  1407.                     fire. They can burn an opponent with their touch, or throw
  1408.                     fireballs at long range.
  1409.  
  1410.    Red Dragon:      This dragon is solid red and is approximately fifty feet
  1411.                     long. It can either breath fire at opponents, or move within
  1412.                     hand weapon range and attack with its claws and teeth..
  1413.  
  1414.    Pyrohydra:       These horrible creatures appear to be large dinosaur like
  1415.                     reptiles. However their large number of heads tends to set
  1416.                     them apart, since they have ten of them. At long range the
  1417.                     Pyrohydra will breath fire. And at short range they will get
  1418.                     ten separate attacks. This creature is the most dangerous in
  1419.                     this section.
  1420.  
  1421.    Undead
  1422.    ~~~~~~
  1423.    Skeleton:        These are undead warriors of times long past. Animated by an
  1424.                     evil priest or wizard, they are doomed to destroy all living
  1425.                     beings. Their lack of conscious being makes them slow
  1426.                     stalking opponents. They have no mercy for you as they tear
  1427.                     into your living flesh with their skeletal hands.
  1428.  
  1429.    Ghoul:           These undead creatures appear to be green slimy corpses.
  1430.                     They feed on corpses and can cause paralysis with their
  1431.                     touch. Ghouls primarily use their claws to slice human
  1432.                     flesh.
  1433.  
  1434.    Shadow:          Shadows appear as apparitions of tortured souls. They float
  1435.                     toward opponents and drain levels of strength with their
  1436.                     touch.
  1437.  
  1438.    Ghast:           These undead creatures appear to be green slimy corpses.
  1439.                     They feed on corpses and can cause paralysis with their
  1440.                     touch. Ghasts primarily use their claws to slice human
  1441.                     flesh.
  1442.  
  1443.  
  1444.  
  1445.  
  1446.  
  1447.  
  1448.  
  1449.  
  1450.  
  1451.  
  1452.  
  1453.  
  1454.  
  1455.  
  1456.  
  1457.  
  1458.  
  1459.                                                                                 23
  1460.  
  1461.    Wight:           These undead are evil self-tortured men who entered death as
  1462.                     creatures that shun the very life they cast away so
  1463.                     willingly. They shun life and all it stands for. In their
  1464.                     intelligent, yet undead state they can drain the very souls
  1465.                     from any living creature simply by touching them.
  1466.  
  1467.    Wraith:          These undead are evil self-tortured men who entered death as
  1468.                     creatures that shun the very life they cast away so
  1469.                     willingly. They shun life and all it stands for. In their
  1470.                     intelligent, yet undead state they can drain the very souls
  1471.                     from any living creature simply by touching them.
  1472.  
  1473.    Mummy:           These undead are evil walking physical manifestations of men
  1474.                     wrapped in cloth and buried in a tomb. Their evil nature and
  1475.                     unholy hatred of life gives them tremendous strength,
  1476.                     although they tend to lumber toward opponents slowly. Their
  1477.                     touch is also known to cause disease.
  1478.  
  1479.    Banshee:         These undead are ghostly apparitions of evil murdered women.
  1480.                     They scream and cause a life drain to any opponent within
  1481.                     the effective range of that scream.
  1482.  
  1483.    Spectre:         These undead are ghost-like apparitions of evil men. They
  1484.                     hate all living things, and can drain life levels with their
  1485.                     touch.
  1486.  
  1487.    Vampire:         Vampires drink human blood and are characterized by their
  1488.                     fangs that grow upon will. They are incredibly fast and
  1489.                     powerful undead. And they can drain the very soul from
  1490.                     opponents by touch.
  1491.  
  1492.    Skeletal Warrior:These are undead skeletal warriors of great evil commanders.
  1493.                     They generally carry many magical weapons and arms. They
  1494.                     also can cause a large amount of damage from any range.
  1495.  
  1496.    Ghost:           These are undead spirits of people who died without
  1497.                     fulfilling something during their lives. They hate all
  1498.                     living things because of their perpetually unliving yet non-
  1499.                     dead state. They can cause level drain upon touch.
  1500.  
  1501.    Lich:            These creatures are undead sorcerers or wizards that chose
  1502.                     to live forever by maintaining themselves in an undead
  1503.                     state. They have all of the former spell casting abilities
  1504.                     they had while living, but they now have the advantage of an
  1505.                     unfeeling, undead body to fight in.
  1506.  
  1507.  
  1508.  
  1509.  
  1510.  
  1511.  
  1512.  
  1513.  
  1514.  
  1515.  
  1516.  
  1517.  
  1518.  
  1519.